At eleverne opdager og diskuterer forskellige former for aktivt medborgerskab. At eleverne bliver bekendt med egne muligheder for at være en aktiv medborger.
Beslut, om eleverne skal arbejde med aktivt medborgerskab i Danmark (’Elevark Personer i Danmark’) eller globalt medborgerskab (’Elevark Personer i verden’) – eller begge dele.
- Eleverne ser filmklippet om børneambassadøren fra Zambia eller videoen med de unge, der rapper om Nørrebroløbet. Bed eleverne lægge mærke til:
- Hovedpersonens/personernes alder
- Hvad gør han/de?
- Hvordan gør han/de en forskel?
- Hvorfor gør han/de de ting, han/de gør?
- Hvad lærer børneambassadøren af at være aktiv i det samfund, han bor i?
- Hvad tror I, de unge fra Nørrebroløbet lærer af at lave løbet?
- Hvordan påvirker han/de sit/deres lokalsamfund?
- Eleverne går rundt i klassen og fortæller hinanden om, hvornår de selv har gjort en forskel for andre:
- Hvad lavede de?
- Hvordan føltes det at være aktiv og gøre en forskel?
- Introducer fire handleniveauer for eleverne: individuelt, lokalt, nationalt eller globalt. Vælg en person i en af videoerne og vurder i fællesskab, om personen handler i forhold til sig selv, det lokale, det nationale eller det globale.
- Nu skal eleverne arbejde med ’Aktive personer i Danmark’ eller ’Aktive personer i verden’. Inddel eleverne i grupper, giv grupperne det relevante elevark og tildel hver gruppe 2-3 personer fra arket, som de skal sætte sig ind i.
- Eleverne læser personbeskrivelserne igennem og diskuterer derefter personernes handlinger og placerer dem i forhold til, hvordan de handler (individuelt, lokalt, nationalt eller globalt).
- Lav 4 borde i klassen, der hver repræsenterer de fire handleniveauer. Eleverne skriver navnene på deres personer på et stykke papir og lægger dem på det bord, de mener, passer bedst – når de er nået til enighed i gruppen.
- Diskussion i plenum (gerne stående ved de forskellige borde/handleniveauer)
- Hvor er der flest personer placeret – på hvilket niveau?
- Hvordan var det at vurdere en person ift. de fire handleniveauer?
- Var der tvivl om nogen af placeringerne?
- Hvad er forskellen mellem at handle på de forskellige niveauer – er noget bedre end andet?
- Grupperne tager en kort walk & talk (5 min), hvor de diskuterer følgende spørgsmål:
- Hvad tror I, at personerne får ud af at være aktive?
- Er i selv aktive medborgere?
- Fælles refleksion:
- Kender I nogen personligt, som gør en vigtig indsats som medborger?
- Kan alle være aktive medborgere? Hvordan?
- Tænker I jer selv som aktive medborgere?
- Hvornår er I aktive? Hvad gør I og hvorfor?
- Hvilken betydning har aktivt medborgerskab for samfundet?
Eleverne kan vælge at beskrive en person, som DE synes agerer som en aktiv medborger. En kendt person eller en, som eleverne kender personligt.