At eleverne opbygger bevidsthed om, hvilke konsekvenser eksklusion kan have og bliver mere opmærksomme på deres egne handlinger i fællesskaber.
Overvej, hvor meget information om den tyske besættelse af Danmark klassen har brug for som baggrund til at analysere og diskutere digtet. Benyt evt. www.befrielsen1945.dk [1], der er målrettet grundskolens ældste klasser.
- Eleverne læser digtet. Du kan også læse det op for eleverne – det giver mulighed for at anvende dialogisk læsning. Teksten ’Skæbne’ kan være svær for nogle elever at læse og forstå.
- Afklar ord eller sætninger, som volder eleverne problemer.
- Eleverne diskuterer derefter parvis eller i grupper:
- Hvad er forfatterens hovedbudskab?
- Hvad er årsagerne til mobningen af ’Tykke’, og hvad er konsekvenserne?
- Er det realistisk, at ’Tykke’ som voksen reagerer så voldsomt på den mobning, han var udsat for som barn?
- Diskuterer i plenum de to begreber udelukkelse og udstødelse:
- Hvad betyder udelukkelse for jer? Hvad betyder udstødelse?
- Hvornår bruges de to begreber og betyder de det samme? Eller er der forskel?
- Eleverne skriver eksempler på brug af begreberne på post-its, som sættes på et af to ark på væggen. På det ene ark skrives Udelukkelse/Udstødelse På det andet ark skrives Årsager/Konsekvenser
- Tal kort om de post-its, eleverne har skrevet.
- Har I selv erfaringer eller oplevelser med udelukkelse/udstødelse?
- Hvad siger digtet ’Skæbne’ om udelukkelse/udstødelse fra fællesskabet?
- Fælles refleksion:
- Hvad er svært ved at have alle med i fællesskabet?
- Hvad vil og kan I/vi gøre for at styrke gode positive fællesskaber?
- Hvad kan I/man gøre for at stoppe mobning?
Denne øvelse kan med fordel kombineres med øvelsen Den grimme ælling [2] og/eller med øvelsen Tænk før du poster [3]. Den kan bruges som led i en trivsels- eller anti-mobbeindsats.