11 udskolingsklasser spillede Verdensmålsspil på Københavns Mediegymnasium
Gennem to måneder har 1.g-eleverne på Københavns Mediegymnasium arbejdet med at udvikle brætspil om FN’s 17 Verdensmål. Projektet kulminerede, da 11 udskolingsklasser testede og bedømte spillene.
Af Jonas Løytved, VerdensKlasse
Der blev kastet med terninger, svaret på spørgsmål og grublet over dilemmaer, da 11 udskolingsklasser før efterårsferien besøgte Københavns Mediegymnasiums spilmesse. Her stod 120 1.g-elever stolte klar til at præsentere de i alt 26 brætspil om FNs 17 Verdensmål, som har brugt to måneder på at udvikle fra bunden.
Med Mellemfolkeligt Samvirkes undervisningsprojekt VerdensKlasse på sidelinjen har Københavns Mediegymnasiums 1.g’ere siden skolestart i august haft et tværfagligt projekt om FN’s Verdensmål i fagene samfundsfag og teknologi. Slutproduktet skulle være et brætspil, der havde Verdensmålene i fokus.
- NEXT Uddannelser (som Københavns Mediegymnasium er en del af red.) har en fælles strategi om at have et globalt udsyn, og på Københavns Mediegymnasium arbejder vi oplevelses-, anvendelses- og omverdensorienteret. Projektet er rigtig godt, fordi eleverne udvikler et produkt, som rent faktisk kan bruges til noget, fortæller teknologilærer Mikkel Holck, der har været en af drivkræfterne bag det tværfaglige projekt.
Brætspilene imponerede
Han bød velkommen til de i alt seks grundskoler fra Københavns Mediegymnasiums og VerdensKlasses netværk, som havde taget en dag ud af skolen for at spille de spil, som 1.g’erne havde brugt mange både skoletimer og fritimer på at udvikle. Elever fra Langelinje Skole, Tranegårdsskolen, Maglegaardsskolen, Frenitskolen, Ølsted Skole og Faxehus Efterskole gik rundt mellem de opstillede borde i Københavns Mediegymnasiums festsal og kantine og kunne vælge, hvilke spil de ville spille. Til slut skulle de stemme på det flotteste, sjoveste og mest lærerige spil.
- Der er gjort et meget stort stykke arbejde. Spillene er blevet rigtig flotte og med gode læringselementer. Det har været en rigtig sjov dag, og jeg håber, at vi får en runde 2 næste år, siger Lars Sørensen, der underviser i naturfag og på den internationale studieretning på Faxehus Efterskole.
Gennem processen med at udvikle brætspillene har eleverne på Københavns Mediegymnasium udover sparing fra deres lærere også fået feedback fra Julie Lindholm og Jonas Løytved fra VerdensKlasse. De testede også spillene og kårede det spil, som de mente var bedst til at undervise i Verdensmålene.
- Jeg er vildt imponeret over de spil, som eleverne har fået lavet. Mange af brætspillene ligner, at de er professionelt lavet, og det er tydeligt, at eleverne har arbejdet engageret og målrettet med at inddrage Verdensmålene, lyder det imponeret fra VerdensKlasses projektleder Julie Lindholm.
Eleverne har lært noget
Der var spil, der tog udgangspunkt i plastikproblemet i havene, og der var også elever, der havde spilelementer med, som det kendes fra f.eks. Monopoly og Yatzy. Det var sågar et klodsmajor-spil krydret med fakta og info om Verdensmålene. En gruppe havde lavet spillet ”Future Path”, der tvang deltagerne til at svare på vanskelige, globale dilemmaer.
- Det har været fedt at skulle udvikle brætspil. Det er fedt at skulle finde på en idé til et produkt og udvikle det efterfølgende, siger Zilas Sølvsteen Stein fra 1.d, der var med til at lave ”Future Path”-spillet, som VerdensKlasse udvalgte som den bedste undervisningspil. Han har lært meget om Verdensmålene gennem projektarbejdet.
- Vi har været nødt til at sætte os ind i Verdensmålene for at kunne lave spillet, og det er meget sjovere end at sidde ned og høre på én, der snakker.
Spilmessen bliver langt fra det sidste, som eleverne på Københavns Mediegymnasium mærker til Verdensmålene. De forbliver en aktiv del af undervisningen og dagligdagen på gymnasiet.