Århus Akademi lærte om Verdensmål og diskuterede dilemmaer

Dilemmaer om ulighed satte gang i refleksioner og diskussion hos 2. årgang på Århus Akademi. 250 elever havde Verdensmålsdage i dagene op mod efterårsferien og var blandt andet til workshop med VerdensKlasse.
Af Jonas Løytved, VerdensKlasse
FN’s 17 Verdensmål var i fokus på Århus Akademi torsdag og fredag op til efterårsferien. Alle HF’erne på 2. årgang havde temadage, hvor de lærte om Verdensmålene, og det hele kulminerede med en Verdensmålsudstilling fredag eftermiddag, hvor de viste forskellige kreative produkter, som de havde lavet i grupper.
Som en del af temadagene havde Århus Akademi inviteret Mellemfolkeligt Samvirkes undervisningsprojekt VerdensKlasse til at bruge fredag formiddag med de i alt 250 elever. VerdensKlasse afholdt en tre timer lang workshop med plads til refleksioner og diskussioner om Verdensmålene samt et digitalt dilemmaspil, der gav eleverne mulighed for at afprøve deres argumenter på to dilemmaer om ulighed.
- Vi vil gerne gribe Verdensmålene, mens de stadig er aktuelle og få eleverne bevidste om, at de selv kan gøre noget, siger Peter Hall, der underviser i Mediefag, Retorik og Samfundsfag på Århus Akademi og har været blandt initiativtagerne til temadagene.
Fredag formiddag kunne han se sine elever engagere sig og tage stilling til dilemmaer i relation til Verdensmål 10 om ”Mindre ulighed”. Til VerdensKlasses dilemmaspil fik eleverne en keyhanger om halsen, og så repræsenterede de en interessentgruppe i en kommune. Med udgangspunkt i deres rolle skulle de diskutere og tage stilling til for og imod et såkaldt gated community og placeringen af et asylcenter. Til slut skulle de i alt fire interessentgrupper fremlægge deres synpunkter overfor den sidste gruppe, der agerede byråd og traf de endelige beslutninger.
- Det var rart at diskutere og høre nogle modargumenter. Jeg blev lidt arrig nogle gange, men vi kan jo ikke være enige alle sammen. Det giver noget at få nogle forskellige vinkler på problemstillingerne, fortæller Yasen Joafi fra 2.p på Århus Akademi. Workshoppen og temadagene har fået ham til at reflektere mere over globale problemstillinger.
- Jeg tænkte ikke så meget over Verdensmålene og ulighed før, men det gør jeg helt klart nu.
I alt fem undervisere fra VerdensKlasse styrede slagets gang og faciliterede undervisningen og diskussionerne ved fredagens workshop, og de var meget imponerede over elevernes evne til at reflektere og argumentere.
- Det var næsten svært for eleverne at tage stilling, fordi de havde så mange gode argumenter både for og imod til de forskellige dilemmaer. Det er en fornøjelse at komme ud og mærke en så stor interesse og et så stort engagement i arbejdet med Verdensmålene, roser Mathilde Haugaard Borup, der er frivillig underviser for VerdensKlasse i Aarhus.