Kenyatur resulterede i tre globale skolepartnerskaber

Hvalsø Skole, Helsingør Gymnasium og Københavns Mediegymnasium fik alle et globalt skolepartnerskab med hjem, da de i oktober var i Kenya med VerdensKlasse og Global Contact.
Det blev et stort »Kenya-tak« fra de tre skoler, der i slutningen af oktober var med på VerdensKlasse og Global Contacts lærerstudietur til Kenya. Hvalsø Skole, Helsingør Gymnasium og Københavns Mediegymnasium kom nemlig hjem med alt, hvad de kunne ønske og lidt mere til.
- Det har været en helt fantastisk tur, hvor vi har etableret et partnerskab. Det hele gik så godt. Vi har haft nogle rigtig gode introducerede møder og er allerede nået langt, fortæller Eva Høeg, der er engelsk- og spansklærer på Helsingør Gymnasium. Det nordsjællandske gymnasium havde i alt to lærere og vicerektor med i Kenya og har allerede bygget gode relationer til både ledelse og lærere på deres kenyanske partnerskole.
Formålet med lærerstudieturen var, at de deltagende skoler skulle etablere partnerskaber og se, hvordan man kan have elever med på studietur i Kenya. Derfor interagerede lærerne og skolelederne i høj grad også med den lokale landsby for at få et indblik i kenyanernes hverdag. De besøgte ligeledes projekter, hvor lokale arbejdede med FN’s Verdensmål. Samlet set var det en gruppe meget tilfredse lærere og skoleledere, der efter en uge fyldt med oplevelser og indtryk rejste hjem.
- Vi har haft en fantastisk uge, hvor vi har mødt nogle meget åbenhjertige elever og lærere. Eleverne er meget stolte af deres skole, og de er meget ambitiøse på det at lære. De tager ikke deres uddannelse for givet. Det er meget tydeligt.
- Det gav virkelig meget at mødes ansigt til ansigt med ledelse og lærere fra skolen. Vi kunne grine sammen, vi gav hinanden et knus, og vi har allerede en god relation, siger Lars Hansson, der er skoleleder på Hvalsø Skole, som allerede har aftalt de første projekter med deres kenyanske partnerskole. De planlægger ligeledes et lærerbesøg i 2020 og en studietur til Kenya i 2021.
Også Københavns Mediegymnasium lykkedes med at etablere et partnerskab. Underviser og udviklingskoordinator Mikkel Holck er overbevist om, at samarbejdet med det kenyanske gymnasium vil styrke elevernes globale kompetencer og kulturelle forståelse.
- Partnerskabet har til formål at gøre vores elever til globale medborgere og giver dem en forståelse for, hvordan verden hænger sammen. Kulturen hernede er så fjern fra den, de kender i Danmark, og samarbejdet med de kenyanske elever vil give vores elever en helt anden forståelse af deres hverdag, lyder det fra Mikkel Holck fra Københavns Mediegymnasium, der er en del af Next.
Next har også mange erhvervsskoleelever, og på Kenya-turen så deltagerne også steder, hvor erhvervsskoleelever har mulighed for at komme i praktik. Her kan de prøve kræfter med en anderledes kultur og f.eks. arbejde med Verdensmålsprojekter.
Læs mere om globale skolepartnerskaber her.
Læs mere om studieture til Kenya her.