Kortspil om Verdensmål engagerer elever
Elever fra Enghaveskolen i Faaborg har prøvet kræfter med et nyt kortspil om FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling. Kortspillet er en del af en workshop om Verdensmålene, hvor globalt interesserede klasser kan blive klogere på målene, og hvordan de hænger sammen med elevernes egen hverdag. Ikke mindst, hvordan man selv som fx gymnasieelev kan bidrage konkret til arbejdet med at opnå de ambitiøse mål for udvikling på verdensplan.
"Vi arbejder meget med innovative undervisningsformer, og fx kortspillet om Verdensmål er noget, der gør målene meget konkrete for eleverne og aktiverer deres kreativitet. Det er herligt at se, hvordan eleverne relaterer Verdensmålene til deres egen hverdag og ser, hvordan de helt lavpraktisk kan bidrage til positive forandringer lokalt, som passer ind i det store globale puslespil. Jeg hørte endda en af eleverne sige på vej ud ad døren: 'Det var sgu sjovt!'," siger projektleder for VerdensKlasse, Julie Lindholm.
Kortspillet giver eleverne et let overblik over status og udvikling inden for specifikke Verdensmål. De udveksler viden og "spiller" sig på den måde klogere på, hvordan det egentlig står til på globalt plan inden for spørgsmål som klimaforandringer, ligestilling og sundhed.
Fokus i Verdesnmålsworkshoppen er på at konkretisere de abstrakte mål. Et projekt om affaldssortering på ens skole eller en ny lektiecafé kan for eksempel være lokale, konkrete svar på de globale mål om at passe bedre på miljøet og støtte en god vej igennem uddannelsessystemet for alle.
"Verdensmålene er jo den mest ambitiøse, globale plan for, hvor verdens lande gerne ser udviklingen gå hen, men hvor starter man henne med så store emner? Det gør man bedst ved at tænke på sin egen hverdag, og det er præcis det, workshoppen fokuserer på," fortæller Julie Lindholm.
Du kan læse mere om VerdensKlasses Verdensmålsworkshop her og du kan altid sende os en forespørgsel på en færdig - eller skræddersyet - workshop til din klasse her: