”Kulturforståelse er et redskab til at forstå verden”
Danske gymnasieelever kan få meget ud af at arbejde med forskellighed og reflektere over egen og andres kultur. Det gælder lige fra studieturen til elevernes hverdag til ghettodebatten, fortæller Morten Rabjerg, som er underviser og international koordinator på Munkensdam Gymnasium i Kolding.
Vi lever i en globaliseret verden, hvor forskellige kulturer hele tiden mødes og oplever hinandens forskellige måder at leve på. Derfor er det vigtigt at arbejde med kulturforståelse, også for helt almindelige danske gymnasieelever. Det fortæller Morten Rabjerg. Han underviser i spansk og historie og er international koordinator på Munkensdam Gymnasium i Kolding, som i december afholdt VerdensKlasses workshop om kulturforståelse.
”Det er vigtigt at arbejde med kulturforståelse af flere grunde. De her unge mennesker er interesserede i deres omverden og vil gerne ud at rejse og opleve den, og de skal en dag ud at arbejde i en global kontekst. Her kan et forløb om kulturforståelse give dem nogle redskaber til, hvordan man forstår verden,” siger Morten Rabjerg.
På Munkensdam Gymnasium bruger man især temaforløb om kulturforståelse som forberedelse til studieture. Det hjælper eleverne til at være opmærksomme på kulturforskelle, når de rejser, for eksempel i forhold til kropssproget i et andet land.
”Der er nogle begreber og nogle teorier og tanker, som eleverne kan bruge, når de møder noget fremmedartet. Så de måske ikke automatisk bare tager afstand, men snarere bruger det som anledning til at reflektere,” siger Morten Rabjerg.
Han fortæller for eksempel om en studietur til Kina, hvor besøget på en skole var meget stringent planlagt. Så stringent, at klassen ikke engang fik mulighed for at tale med eleverne på skolen.
”En del af eleverne stejlede noget og oplevede det som ubehageligt, at vi kun måtte få bestemte ting at se. Men da de kom lidt på afstand kunne de godt se, at det havde at gøre med kulturelle forskelle. Hvor Kina er en mere autoritær kultur. Så eleverne kunne reflektere over dén forskel, ikke kun blive frustrerede over, hvordan tingene skete,” siger Morten Rabjerg.
Det er ikke kun i forhold til studieture, at kulturforståelse er en vigtig ”værktøjskasse”, fortæller Morten Rabjerg. Det handler således lige så meget om at reflektere over sin egen kultur og spørge: ”Hvorfor gør vi egentlig tingene, som vi gør, her i Danmark?”
Det er for eksempel også relevant, når snakken falder på ghettoer, som er blevet debatteret heftigt i forbindelse med regeringens ghettoudspil.
”Her er det vigtigt at tale om, hvordan man arbejder med fordomme. En del af kulturmødet er jo også, hvilke fordomme man har.”
Uanset ens politiske holdning til spørgsmålet om ghettoer er det vigtigt at gøre sig de overvejelser, mener Morten Rabjerg.
”Det handler om at dreje diskussionen væk fra rigtig/forkert kultur og i stedet nå til et sted, hvor man forsøger at forstå hinanden. Hvis man forstår hinandens kulturer bedre, er der bedre chance for at undgå opdeling og konflikter.”
I december 2017 havde Munkensdam Gymnasium besøg af MS' undervisere til en workshopdag om kulturforståelse. Det er et givende afbræk for eleverne, der får lov at arbejde i dybden med spørgsmål om kultur, fortæller Morten Rabjerg.
”Det betyder meget for eleverne, at der er afsat en hel dag, hvor man ikke skal have dansk eller idræt, men kan koncentrere sig om det her.”
Især nogle af rollespilsøvelserne har gjort stort indtryk på eleverne. For eksempel en øvelse, hvor nogle elever spiller vestlige ingeniører, der kommer til Afrika, mens andre elever spiller værterne, som går meget tæt på og rører ved ”ingeniørerne”.
”For de vestlige ingeniører er det grænseoverskridende, fordi kulturen omkring den personlige, intime sfære er anderledes. Dét lægger eleverne meget mærke til,” siger Morten Rabjerg.
Læs mere om workshoppen om kulturforståelse
Workshoppen var en del af et større temaforløb om kulturforståelse på Munkensdam Gymnasium. Efter at have gjort sig en del erfaringer med den type forløb har Morten Rabjerg især ét råd, han vil give videre til undervisere, som gerne vil kaste sig ud i at arbejde med kulturforståelse: Gør det konkret.
”Vi har haft stor succes med for eksempel at samarbejde med den lokale sprogskole eller internationale højskole, hvor eleverne laver interview med personer, som har andre kulturelle baggrunde. Det giver rigtig meget, at de helt konkret sidder over for én, som for eksempel er fra Afghanistan eller Tyrkiet eller Sverige for den sags skyld.”