Den grimme ælling
Formål:
At eleverne gennem H. C. Andersens historie ’Den grimme ælling’ får inspiration til at tale om det at være anderledes, og hvad det kan betyde for at få accept i et fællesskab. Eleverne diskuterer, hvordan de selv kan handle aktivt for at modvirke mobning og udelukkelse f.eks. i klassen eller på skolen.
Sådan gør du:
- Eleverne læser teksten. Alternativt læser du teksten højt – det giver dig mulighed for at anvende dialogisk læsning.
- Eleverne diskuterer parvis eller i små grupper de følgende spørgsmål:
- Hvad er H.C. Andersens hovedbudskab?
- Hvad siger novellen om at være lukket ude fra et fællesskab?
- Eleverne diskuterer i plenum:
- Hvad kan vi gøre for at styrke gode positive fællesskaber?
- Hvad er svært ved at have alle med i fællesskabet?
- Hvad kan vi gøre for at stoppe mobning?
- Hvis I har tid, kan eleverne drøfte de to begreber udelukkelse og udstødelse (ellers gå til punkt 5: Fælles refleksion):
- Hvad betyder udelukkelse for jer? Hvad betyder udstødelse?
- Hvornår bruges de to begreber og betyder de det samme? Eller er der forskel?
- Eleverne skriver eksempler på brug af begreberne på post-its, som sættes på et af to ark på væggen. På det ene ark skrives Udelukkelse/Udstødelse På det andet ark skrives Årsager/Konsekvenser
- Tal kort om de post-its, eleverne har skrevet.
- Fælles refleksion:
- Hvad er årsagerne til mobning?
- Hvad er konsekvenserne af mobning?
- Hvad kan I elever gøre for at modvirke mobning?
- Hvad kan lærerne gøre?
- Er der andre, der kan hjælpe med at stoppe mobning?
TIP:
Denne øvelse kan med fordel kombineres med øvelsen Skæbne og/eller Tænk før du poster. Den er god til yngre elever, f.eks. 6. klassetrin og kan bruges som led i en trivsels- eller anti-mobbeindsats.
Det skal du bruge:
Historien om ’Den grimme ælling’ af H.C Andersen. Find den på Gyldendal.dk – brug Uni login