Anderledeshed
Formål:
At bevidstgøre eleverne om, hvad de og andre oplever som ’anderledes’. Øvelsen skal igangsætte refleksioner og dialog om, hvad mennesker gør, når de oplever anderledesheden hos andre og hos sig selv.
Inden du starter:
I skal arbejde med en række forskellige mindre øvelser for at blive klogere på begrebet anderledeshed. Du kan bruge alle 4 øvelser i øvelsesrækken eller vælge dem ud, der passer bedst til din elevgruppe.
Sådan gør du:
- Tal med eleverne om, at I skal arbejde med begrebet anderledeshed – positive og negative sider ved at være anderledes, hvordan det føles, hvem der bestemmer, om man er anderledes osv. Øvelserne vil lede frem til en diskussion af, hvordan man som ung eller klassekammerat kan modvirke, at ’anderledeshed’ ikke fører til udelukkelse f.eks. fra et klasse/skolefællesskab.
- Vælg en eller flere af øvelserne nedenfor.
Øvelse 1: Hvad er anderledes?
(20 min.)
- Hver elev skal individuelt tænke på noget, de har oplevet, som de syntes var anderledes (f.eks. på en rejse, et landskab, musik, noget de har spist, et sprog osv.). Bed eleverne om at skrive stikord.
- Eleverne sætter sig parvis og fortæller hinanden om de ord, de har skrevet. De kan tale om:
- Synes den anden også, det er noget, det er anderledes. Hvorfor mon I er enige- uenige?
- Hvad oplever I er negativt/positivt ved den ”anderledeshed”, I har talt om?
Øvelse 2: Den gode vært og den gode gæst
(30-45 min.)
- I deres par skal eleverne lave et lille rollespil eller sketch om at være en god vært og en god gæst. Den ene skal opføre sig som en god vært overfor en, der kommer for første gang – den anden som en god gæst. Den besøgende er en, der kommer for første gang.
- Hver elev tænker i 2-3 minutter på sin rolle (f.eks. hvordan hilser man på hinanden, hvordan sidder man, tager man skoene af, spiser man med det samme, snakker man først, synger man, giver man gave, blomster osv.). Eleverne skal ikke fortælle hinanden, hvad de vil gøre, men blot gøre det, de finder almindeligt. Rollespillet skal tage 2-3 min.
- Bed eleverne gå sammen med en anden gruppe, så de er elever i alt. De skal drøfte:
- Hvad oplevede I? Hvad skete der?
- Blev I overraskede?
- Hvad virkede mærkeligt/anderledes?
- Hvordan vil I tage imod en ”gammel” ven? En ældre? En nabo.
- Refleksion i plenum:
- Er det vigtigt, når vi rejser meget, er en del af en global verden, bor forskellige mennesker sammen, går i klasse sammen, i fritidsklub sammen osv., at vi ved noget om hinandens traditioner og vaner?
- Når vi kender hinandens traditioner og vaner, oplever vi det så også som anderledes og mærkeligt?
Øvelse 3: Forskellighed på vores skole
(30 min.)
- Tal med eleverne om, at der på skolen går forskellige elever (drenge, piger, fodboldspillere, dansere, kristne, muslimer, født i Danmark, født andre steder, løber stærkt, svømmere, nogle maler, nogle taler flere sprog, nogle ved noget om buddhisme, om kristendom, nogle er sjove, nogle læser meget, nogen taler meget, andre gode til at lytte m.m.).
- Del eleverne op i grupper med 2-4 personer. I grupperne finder eleverne frem til 3 ting, de lærer af andre ved at gå på samme skole (f.eks. sprog, om andre kulturer, madvaner, traditioner, fester, mode, samvær, familier, værdier). De skriver deres bud på post-its og sætter dem på væggen.
- Diskuter i fællesskab:
- Hvad kan I lære af jeres kammerater på skolen?
- Er det mon de samme ting, I synes, I lærer?
- Refleksion i plenum:
- Hvad fortæller planchen os om alt det, vi lærer af hinanden på vores skole?
- Kunne vi lære endnu mere af vores kammerater/lærere/de andre elever på skolen?
- Hvis ja - hvordan skulle det ske? (f.eks. arbejde mere på tværs, temauge, musikaften, kende hinanden bedre, bruge alt det, der er anderledes, til at lære nyt? Eksempler?
Det skal du bruge:
Post-its i forskellige farver
En stor planche på væggen med overskriften: ’3 gode ting vi lærer af hinanden på xx skole’