Bakkeskolens Grundlov
Formål:
At eleverne tager stilling til, hvordan man er sammen og lærer sammen på skolen, ved i fællesskab at formulere skolens grundlov.
Inden du starter:
Tal med eleverne om, at de i forbindelse med Grundlovsdag 5. juni skal stå for at lave Bakkeskolens Grundlov sammen med de andre klasser på mellemtrinnet. De skal dels indsamle input fra indskolingen og udskolingen, dels selv lave klassens punkt til skolens grundlov. Grundloven kommer på skolens hjemmeside.
De skal indsamle forslag fra indskolingen og udskolingen, så alle klasser på skolen har indflydelse på, hvordan skolens grundlov kommer til at se ud.
Sådan gør du:
- Opsummer i fællesskab, hvad en grundlov er.
- Tal om, at en grundlov består af forskellige artikler eller punkter, som fortæller, hvad man må og ikke må – og hvad man skal og ikke skal. I har arbejdet med Danmarks Grundlov. Nu skal I lave skolens grundlov. Bakkeskolens Grundlov skal beskrive, hvordan man er sammen og hvordan man lærer sammen på skolen.
- Først skal I indsamle viden om, hvad de andre klasser på skolen (indskoling og udskoling) synes er vigtigt.
- Hver klasse skal byde ind med 1 artikel til den fælles grundlov.
- I kan fx lave interviews (via mobil) eller et spørgeskema.
- I kan også bruge arket Hjælp med at lave Bakkeskolens grundlov til at uddele i klasserne.
- Vigtigt! Sørg for at få jeres svar senest 4. juni.
PÅ GRUNDLOVSDAG D. 5 JUNI
- Start med i plenum at dele de svar, I har fået fra de andre klasser (ved hjælp af spørgeskema eller andet). Skriv på tavlen eller på et stort stykke karton de artikler, som de andre klasser har formuleret.
- Kig sammen på deres artikler og diskuter, om der er noget, der overrasker jer?
- Se nu eksempler på skoler, der har deres egen grundlov (vis på skærm):
Ellebjerg Skole
Den Classenske Legatskole - Nu skal I finde jeres klasses artikel til den fælles grundlov. Artikler til skolens grundlov kan følge tre principper - skriv dem på tavlen:
Noget man skal
Noget man ikke må
Noget man har ret til - Eleverne byder ind med deres idéer til, hvad klassens punkt i grundloven skal være. Det kan gøres ved, at læreren tager imod forslag, som skrives på tavlen. Eller ved, at eleverne individuelt skriver deres forslag på en post-it, som derefter sættes op på en væg.
- Vælg klassens artikel. Beslut, hvordan I vil vælge. Vil I stemme om dem? Fx kan hver elev sætte en markering ved det forslag, de synes bedst om. Skal man stemme hemmeligt eller åbent? Eller vil I diskutere jer frem til det bedste bud? Skal der opnås enighed i klassen?
- Skriv jeres artikel til grundloven ned.
- Send en mail til Christian med de artikler, der skal med i grundloven. Dvs. både de artikler, klassen har samlet ind fra de andre klasser, og den artikel, de selv har formuleret. Det skal ikke fremgå i mailen hvilke klasser, der har lavet hvilke artikler. De skal bare listes efter hinanden.
Det skal du bruge:
Post-its
Evt. et stort stykke karton
Materialer til print: