De nye lejere
Formål:
At skærpe elevernes bevidsthed om, at vores forestillinger – og fordomme – om andre mennesker påvirker vores måder at handle på.
Sådan gør du:
- Uddel elevarket ’De nye lejere’ til alle elever og bed dem læse de 14 beskrivelser af ansøgere.
- Individuelt gennemgår eleverne ansøgerne og sætter plus / minus ud for dem, de hhv. gerne vil eller ikke vil bo sammen med.
- Inddel eleverne i grupper med 3-4 i hver. Grupperne skal blive enige om 3 ansøgere, de gerne vil bo sammen med og 3 personer, de ikke vil bo sammen med. De skal lave noter med deres argumenter for hver person, de vælger til eller fra.
- Lav en liste på tavlen med elevernes valg og fravalg. Lav det som en optælling, så det er tydeligt, hvem der bliver valgt hyppigst til og fra.
- Fælles refleksion:
- Er der fællestræk i valg og fravalg af lejere – og i argumenterne for disse lejere?
- Hvem ville I absolut ikke holde ud at leve i nærheden af?
- Havde det set anderledes ud, hvis ansøgerne skulle være naboer i et rækkehus eller i nabohuse, der lå hver for sig?
- Er der nogle særlige grunde til, at vi afviser nogle mennesker og synes, at andre er ok?
- Er der dukket nogle bemærkninger eller argumenter op, som ligner fordomme?
Materialer til print: