Debatklub - Bakkeskolen
At eleverne oplever på egen krop, hvordan det er at deltage i og være publikum til en debat. Eleverne lærer at behandle et emne og finde argumenter for og imod en given sag og får erfaring med at fremføre dem på en overbevisende måde.
I denne øvelse skal eleverne forberede og afvikle debatter. Der kan være to eller flere hold i hver debatrunde, men denne øvelsesguide er skrevet med henblik på to hold per debatrunde og tre aktive debattører per hold.
Det anbefales at afvikle minimum to debatrunder med hver sit emne. På den måde får flest muligt debatteret, og der er et uafhængigt publikum, som får mulighed for at observere. Denne guide er baseret på to debatrunder.
Inden øvelsen går i gang, bestemmes emnerne for debat. Her er det op til dig at afgøre, om eleverne skal være med til at bestemme debatemnerne, eller om emnet er givet på forhånd. Emnerne kan have meget forskellig karakter, men det er en god idé, hvis det er et område, eleverne har et vist forhåndskendskab til eller særlig interesse i.
Præsentér de 2 debatemner for klassen. Emnerne skal formuleres som forslag, man enten kan være for eller imod. Her bruger vi følgende eksempler:
Debat 1: ’Stemmealderen skal sættes ned til 16 år’
Debat 2: ’Vores klasse skal sørge for, at hele skolen kender til skoleelevers rettigheder i Danmark’
- Del klassen op i fire hold. Vi kalder dem her hold A, B, C, D. Hold A og B deltager i debat 1, og hold C og D deltager i debat 2.
- Udstik debatemnerne til grupperne og giv følgende instruktion:
- Hold A skal argumentere for, at stemmeretten sættes ned til 16 år i Danmark
- Hold B skal argumentere imod, at stemmeretten sættes ned til 16 år i Danmark
- Hold C og D er publikum og bedømmelsesudvalg i første debatrunde
- I debat 2 om rettigheder bytter holdene roller. C skal nu argumentere for forslaget, og D skal argumentere imod, mens A og B er publikum og bedømmelsesudvalg
- Giv eleverne et elevark, der passer til deres hold: ’Forberedelse: hold for’ eller ’Forberedelse: hold imod’. Gå debatforløbet igennem i plenum:
- Hvilket argument er det mest overbevisende på ‘for’-siden? Hvorfor?Forbered holdende på, at det er dig som lærer, der er ordstyrer for alle debatter. Din rolle er at kalde alle debattører op, holde tiden og rækkefølgen. Det er vigtigt, at du holder tiden relativt skarpt, så eleverne får den samme tid til at tale og forberede. Ordstyreren annoncerer også debattens vinder, når bedømmelsen er afsluttet.
- Nu får grupperne ca. 45-60 minutter til at forberede deres debat. Eleverne researcher om emnet, finder deres bedste argumenter og vælger og klargør de tre debattører, som skal repræsentere deres hold. Hvert hold forbereder 2x2 minutters debatindlæg med argumenter for deres sag.
- Stil debatlokalet op, så der er to borde, hvor debattørerne fra de to hold kan sidde, et bord til ordstyreren samt en talepult, hvor den aktuelle debattør kan stå op og præsentere sit indlæg. De tre borde har front mod publikum/bedømmelsesudvalget, som sidder på stolerækker.
- Inden debatten går i gang, giver du publikum/bedømmelsesudvalgene følgende spørgsmål, som de skal tage stilling til under debatten.
- Hvilket argumenter er det mest overbevisende på ’imod’-siden? Hvorfor?
- Hvordan bruger debattørerne deres kropssprog og stemme? Og hvordan virker det på publikum?
- Nu går debatrunde 1 i gang
- Når debatrunden er slut får debattørerne 5 minutter til at sunde sig, mens bedømmelsesudvalgene voterer og snakker sammen i deres gruppen om, hvilket hold, der havde de stærkeste argumenter og mest overbevisende levering af deres budskab. Understreg, at bedømmelsen skal ske alene på baggrund af de argumenter og tilbagevisninger, som er fremført i debatten. Udvalgene skal stemme ud fra det hold, de synes klarede debatten bedst og ikke ud fra en personlig holdning.
- Når bedømmelsesudvalgene er kommet frem til en beslutning, udråber ordstyreren et vinderhold.
- Gå til debatrunde 2
- Fælles refleksion:
- Hvordan var det at debattere?
- Hvordan valgte I, hvem der skulle debattere?
- Hvordan var det at være publikum og bedømmelsesudvalg?
- Hvad virker særligt overbevisende/godt at gøre i en debat?
- Er der noget, I vil prøve at gøre mere af/gøre anderledes/efterligne i en fremtidig debat?
- Var det en god måde at forholde sig til emnet på?
- Hvordan var debatten i forhold til politiske debatter, som I f.eks. ser på fjernsyn?