Dem, man ikke kender
Formål:
At eleverne opnår viden om fordomme, herunder hvordan fordomme opstår, og hvilket negativt potentiale fordomme har. Eleverne udfordres også på egne fordomme og hvilken betydning, fordomme har for fællesskaber.
Sådan gør du:
. Øvelsen kan laves i fællesskab, i grupper eller individuelt som en skriveopgave. Eleverne skal diskutere:
- Er der nogen grupper, som det er mere i orden at have fordomme om end andre? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Er det nemmere eller mere i orden at tale nedsættende om mennesker, som man aldrig eller kun sjældent møder ansigt til ansigt? Forklar hvorfor/hvorfor ikke?
- Har I oplevet en situation, hvor en gruppe er blevet omtalt fordomsfuldt af nogen, som ikke havde tilstrækkeligt kendskab til den gruppe? Fortæl om situationen til klassen.
- Fælles refleksion:
- Er der forskel på fordomme?
- Er der flere / færre fordomme om nogle grupper end andre?
- Hvad kan grundene til det være?