Demokratiske deltagelsesformer
Formål:
At eleverne får inspiration til, hvordan de kan handle og agere som aktive medborgere.
Sådan gør du:
- Tal med eleverne om, at der i et demokrati er forskellige muligheder for at få indflydelse som borger. Man kan for eksempel deltage i politiske organisationer, valg, aktioner og debatter.
- Inddel eleverne i grupper på 3-4 personer. Udlever elevarket ’Sådan kan du deltage i demokratiet’ med seks måder, man kan være aktiv medborger.
- Hver gruppe arbejder med følgende mission: I vil have mere indflydelse på jeres skole eller i jeres kommune. Grupperne løser opgaverne på arket.
- Alle grupper holder en peptalk om deres mission. Tilhørerne kommer med konstruktiv feedback, opklarende spørgsmål og rådgivning. Der er 3-5 min. til kommentarer og svar.
- Fælles refleksion
- Hvad vil I gerne have mere indflydelse på i jeres hverdag?
- Hvorfor har I det egentlig ikke nu?
- Har I en succeshistorie med noget, I havde indflydelse på?
- Hvilke muligheder og udfordringer er der ved de forskellige metoder til at få indflydelse, som I har arbejdet med i dag?
- Hvilke former bruger I allerede på skolen? Andre steder?
- Er der andre former, I tænker giver jer bedre indflydelse?
- Hvilke udfordringer har I som unge, der gerne vil have mere indflydelse? Kom med konkrete bud på, hvordan I kan overvinde udfordringerne.
Materialer til print: