Filmværksted
Formål:
At eleverne omsætter læring fra forløbet til praktisk handling ved at konkretisere tematikker fra ugens løb i egenproducerede kortfilm.
Inden du starter:
Eleverne arbejder i mindre grupper af 3-4 personer. Overvej gerne i gruppedannelsen at sammensætte elever, der normalt ikke er sammen i skolen/fritiden. I grupperne skal de udarbejde en kortfilm eller en dokumentar om et af emnerne, de har arbejdet med i løbet af projektet.
Beslut inden I går i gang:
- Skal eleverne selv skal vælge emne, eller fordeler du emnerne til grupperne?
- Hvor må eleverne filme – på skolen? I nærområdet?
- Er der frit genrevalg eller er der særlige genrer, eleverne kan vælge imellem (f.eks. reportage, fiktion osv.)
Sådan gør du:
- Fortæl eleverne, at de skal producere en film om ét af emnerne, de har arbejdet med i løbet af projektforløbet (eller det emne, du har valgt). Inddel eleverne i grupper og giv dem arket ’Filmværksted’.
- Eleverne skal:
- Vælge et emne i deres gruppe (medmindre du har fordelt emnerne på forhånd)
- Brainstorme på filmens indhold
- Skrive et kort manuskript
- Optage filmen
- Redigere filmen
- Lægge filmen på intra (eller sende til lærer)
- Se hinandens film og give konstruktiv feedback
- Fordeling af emner til grupperne (spring over, hvis du har fordelt på forhånd). På tavlen skrives eksempler på emner fra jeres projektforløb, som grupperne kan vælge som omdrejningspunkt for deres film (f.eks. værdier, fællesskab, konfliktløsning, samarbejde, venskab mv). Spørg eleverne, om der er andre emner, der skal på tavlen. Giv hver gruppe et par minutter til at vælge emne. Flere grupper kan godt vælge samme emne, men sørg gerne for en spredning af emnerne. (10 min.)
- Skriv på tavle eller flipchart krav til filmen:
- Filmen skal være 2-4 minutter
- Lav et storyboard eller skriv et kort manuskript med handling og evt. replikker samt valg af lokation
- Filmen skal vises for resten af klassen
- Filmen optages og redigeres på egne smartphones eller tablets (f.eks. vivavideo til android, imovie til iphone)
- Eleverne brainstormer og ideudvikler på deres kortfilm i grupperne i klassen (20 min.)
- Eleverne laver storyboard eller skriver et kort manuskript til filmen (20 min.) Mind eleverne om, at de skal beslutte, hvor de vil filme.
- Eleverne filmer og redigerer (75 min.)
- Eleverne uploader filmene til intra eller sender til læreren.
- Filmene vises i klasserne (del evt. grupperne op i to rum med projektor/lyd). Åbn for kort og konstruktiv feedback efter hver film. (30-45 min.)
Obs! I kan også vælge at se filmene dagen efter – hvis I løber tør for tid.
- Fælles refleksion:
- Hvordan var det at producere film – og se de andres film?
- Hvordan var det at bruge filmmediet til at fortælle om jeres emne?
- Har I lært noget nyt om de emner, I har lavet film om?
TIP:
Du kan sætte længere tid af til øvelsen, hvis eleverne vil gå mere i dybden med det filmtekniske.
Det skal du bruge:
Minimum 1 smartphone per gruppe
Papir til manuskript
Smartboard el. projektor + lyd til filmvisning
Materialer til print: