Filmværksted - Bakkeskolen
At eleverne omsætter læring fra forløbet om grundloven til praktisk handling ved at konkretisere tematikker i egenproducerede kortfilm. Eleverne skal således kreativt formidle pointer eller overvejsler omkring demokrati og rettigheder.
Eleverne arbejder i mindre grupper af 2-4 personer. I grupperne skal de udarbejde en kortfilm eller en dokumentar med udgangspunkt i grundloven. Den behøver ikke at handle om selve grundloven, men skal vise eller diskutere, hvordan og hvorfor grundloven er relevant i dag og i elevernes liv. Filmen vises grundlovsdag for de andre klasser på årgangen. Overvej, hvordan du bedst sammensætter grupperne, så der er nok ressourcer til at løfte opgaven, men heller ikke for mange elever, så der ikke er roller til alle. Det er vigtigere, at grupperne kan fungere, end at de har samme antal, kønsfordeling osv. .
Beslut inden I går i gang:
- Skal eleverne selv skal vælge emne eller sag knyttet til grundloven, eller fordeler du emnerne til grupperne? Det kan fx være, at du giver hver gruppe en rettighed fra grundloven, som deres film skal handle om.
- Hvor må eleverne filme – på skolen? I nærområdet?
- Er der frit genrevalg eller er der særlige genrer, eleverne kan vælge imellem (f.eks. reportage, fiktion osv.)
- Fortæl eleverne, at de skal producere en grundlovsfilm om et emne, en idé eller en problematik, som har med grundloven at gøre, og som illustrerer, hvordan grundloven har betydning for deres liv og hverdag. Det kan være ud fra devisen: "Hvis vi ikke havde grundloven, så... ". Det kan også være det modsatte perspektiv: "Fordi vi har grundloven, så...". Filmen kan handle om virkelige eller opdigtede situationer. Start evt. med at se et par grundlovsfilm lavet af gymnasieelever i forbindelse med konkurrencen 'Demokratispillet' i 2019 og 2020:
Vinderfilm 2019
Shortlistet film 2020: Dialitalisering af grundloven
Shortlistet film 2020: Klima- og bæredygtigheds §
Shortlistet film 2020: Indfør religionsfrihed
- Inddel eleverne i grupper á 2-4 elever og giv dem arket ’Filmværksted’.
- Eleverne skal:
- Vælge et emne, der knytter sig til grundloven, i deres gruppe (medmindre du har fordelt emnerne på forhånd)
- Brainstorme på filmens indhold
- Skrive et kort manuskript
- Optage filmen
- Redigere filmen
- Sende filmen til cosmosvideoer@gmail.com senest fredag kl.10
- Se hinandens film og give konstruktiv feedback
- Fordeling af emner til grupperne (spring over, hvis du har fordelt på forhånd). Lav en fælles brainstom på tavlen over spørgsmål, dilemmaer og andre emner, som I har været inde på i arbejdet med grundloven. Giv hver gruppe et par minutter til at vælge emne fra tavlen eller et alternativ emne. Flere grupper kan godt vælge samme emne, men sørg gerne for en spredning af emnerne. (10 min.)
- Skriv på tavle eller flipchart krav til filmen:
- Filmen skal være 2-4 minutter
- Lav et storyboard eller skriv et kort manuskript med handling og evt. replikker samt valg af lokation
- Filmen optages og redigeres på egne smartphones eller tablets (f.eks. vivavideo til android, imovie til iphone eller Kinemaster)
- Filmen skal vises for resten af årgangen grundlovsdag
- Eleverne brainstormer og ideudvikler på deres kortfilm i grupperne i klassen (20 min.)
- Eleverne laver storyboard eller skriver et kort manuskript til filmen (20 min.) Mind eleverne om, at de skal beslutte, hvor de vil filme.
- Inden eleverne skal filme, kan du give en kort intro til videoproduktion på mobilen med vigtige tips og tricks - se PowerPoint under 'Materialer'. (10 min)
- Eleverne filmer og redigerer (75 min.)
- Eleverne sender filmene via WeTransfer til cosmosvideoer@gmail.com
- Filmene vises i klasserne. Åbn for kort og konstruktiv feedback efter hver film. (30-45 min.)
- Fælles refleksion:
- Hvordan var det at producere film – og se de andres film?
- Hvordan var det at bruge filmmediet til at fortælle om grundloven?