Fordomme på spil
At styrke elevernes evne til at analysere og handle i forhold til fordomme.
- Eleverne læser infoboksen ’Romaer på Roskilde’, eller du læser den højt for klassen.
- Inddel eleverne i grupper på 4-5 elever. I grupperne beskriver og diskuterer eleverne, hvad romaer har oplevet på Roskilde Festival.
- Derefter skal grupperne finde på en kampagne, event eller anden form for aktivitet, der kan være med til at skabe opmærksomhed omkring den dårlige behandling, som romaer udsættes for på Roskilde Festival. Kampagnen eller eventet skal være med til at forbedre situationen for romaer, der samler flasker på festivalen. Hver gruppe skal formulere deres budskab på 5-10 linjer.
- Hvis I har tid, kan I arbejde videre med elevernes kampagner og events, f.eks. lave plakater eller anden visuel formidling af gruppernes idéer.
Hvert år rejser flere hundrede europæiske romaer til Roskilde for at tjene penge ved at samle flasker på festivalen. Mange romaer læser om muligheden på nettet og rejser, fordi de kan tjene langt mere ved at samle flasker i en uge, end de kan tjene på en måneds arbejde i deres hjemland. Men romaer har oplevet, at festivalen langtfra er deres fest. Amnesty International er en organisation, der arbejder for menneskers rettigheder i hele verden. I 2011 lavede Amnesty International interview med romaer om deres oplevelser på Roskilde Festival. Romaer fortalte bl.a. om tilråb som "sigøjnerluder", "slave" og "no fucking gypsies!" Andre romaer oplevede, at der blev kastet flasker efter dem, eller at festivalgæster råbte, at de skulle skride hjem. Forskellige kampagner har taget fat på problemet. I den såkaldte Poor City-kampagne blev festivalgæster inviteret til foredrag og debatter om romaer. Frivillige har også skabt dialog med gæsterne, når de oplevede, at romaer, der samlede flasker, blev behandlet dårligt. Kampagnen blev kaldt Good Pant Attitude.