Fortæl mig noget jeg ikke ved
Formål:
At eleverne opnår viden om fordomme, herunder hvordan fordomme opstår, og hvilket negativt potentiale fordomme har. Eleverne udfordres også på egne fordomme og hvilken betydning, fordomme har for fællesskaber.
Sådan gør du:
- Inddel eleverne i to grupper. Den ene gruppe skal agere journalister. Den anden gruppe inddeles i forskellige minoriteter eller grupper (f.eks. grønlændere, autonome, romaer, veganere, muslimer, blinde, hørehæmmede – eller en anden gruppe med en funktionsnedsættelse eller et handicap).
- Eleverne i minoritetsgruppen skal nu skrive en positiv historie om sig selv i rollen som deres tildelte minoritet/gruppe.
- Eleverne i journalistgruppen skal skrive en negativ historie om en af minoriteterne i den anden gruppe. Sørg for, at der skrives om alle de repræsenterede minoriteter. Historierne skal afspejle fordomme om gruppen.
- Læs herefter de forskellige historier op, en gruppe ad gangen.
- Fælles refleksion:
- Hvordan adskiller den udefrakommende vinkel sig fra den historie, der er skrevet indefra af gruppen selv?
- Hvordan var det at skulle skrive, som om man var del af en bestemt gruppe?
- Hvordan var det at skrive negativt om en gruppe?
- Var der noget af det, I hørte, der var ubehageligt?
- Var der fordomme, I aldrig havde hørt om før?