Hvad vil det sige at være dansk?
Formål:
At eleverne diskuterer danskhedsbegrebet og reflekterer over, hvem og hvad, der bestemmer, om et menneske hører til et nationalt fællesskab.
Sådan gør du:
- Eleverne starter med i 5 minutter at skrive deres associationer ned, når de hører ordet ‘dansk’ eller sætningen: “Hvad vil det sige at være dansk?”
- Lav et fælles mindmap for klassen og diskuter:
- Hvilke associationer er ens?
- Hvilke er forskellige?
- Hvorfor er vi enige om noget - og uenige om andet?
- Du kan her evt. lave et kort oplæg om, hvordan Danmark har ændret sig som land igennem tiden. Engang var Danmark et land med mange sprog og kulturer, mennesker rejste ud i verden for at lære osv. Hvilke begivenheder gav i stedet Danmark en opfattelse af at være ét folk, have ét sprog, være ét land. Påvirker disse tanker stadig folks måde at definere danskhed på? Få inspiration i lærerarket ’Danmark: Nationalstat, demokrati og medborgerskab’
Materialer til print: