Interview om danskhed - del 1
At eleverne diskuterer danskhedsbegrebet og reflekterer over, hvem og hvad, der bestemmer, om et menneske hører til et nationalt fællesskab.
Sådan gør du
- Eleverne skal i grupper interviewe mennesker i nærområdet om danskhed.
- Gennemgå kort nogle vigtige pointer omkring interview:
Hvilken type spørgsmål – åbne eller lukkede? Lukkede spørgsmål kan man svare ja/nej til, f.eks. Er demokrati godt? Åbne spørgsmål lægger op til et længere svar, f.eks. Hvad synes du om demokrati?
Følsomme emner: Der kan være spørgsmål, som interviewpersonen ikke ønsker at besvare. Overvej derfor hvilke spørgsmål, I kan stille. Det er vigtigt at skabe tryghed i interviewsituationen.
Hvem I vælger at interviewe: Taler I kun med unge på jeres egen alder, eller vil i forsøge at snakke med flest muligt forskellige mennesker? Overvej hvad det betyder for jeres svar, hvem I vælger.
Dokumentation: Aftal, hvordan I vil dokumentere interviewet. Optage på telefonen, tage noter?
Rollefordeling: Aftal indbyrdes hvem, der stiller spørgsmål, og hvem, der står for at dokumentere. Det kan være rart at hjælpe hinanden med at huske alle spørgsmålene. Når I har lavet jeres første interview, er det en god ide at bytte roller, så I skiftes til at interviewe og dokumentere.
Planlægning: Sørg for at aftale hvem, der går hvorhen og interviewer.
- Inddele eleverne i grupper og giv hver gruppe elevarket ’Interview - danskhed’.
- Grupperne planlægger deres interview og udformer interviewguide ved hjælp af elevarket. De skal formulere spørgsmål og skrive dem i en interviewguide. I interviewet skal de spørge mennesker om deres opfattelse af, hvad danskhed er, og hvad det vil sige at være dansk.
- De skal fordele opgaver, f.eks.: Hvem tager interviewguiden med? Hvem interviewer? Hvordan registreres svarene (mobil, noteres på papir)?
- Eleverne går ud i nærmiljøet og interviewer forskellige personer.
- Tilbage i klassen drøfter eleverne deres forskellige interviewsvar og fremlægger deres eksempler.
- Fælles refleksion:
- Hvilke erfaringer har I fået af at arbejde med interviews?
- Hvad var svært / sjovt / overraskende?
- Har jeres interview givet jer ny viden?
Alternativ til mundtlig fremlæggelse: Hæng store ark karton op i klassen med forskellige temaer. Når eleverne returnerer, skriver de deres vigtigste pointer fra interviewene på de forskellige ark. I slutter af med 5-7 min., hvor eleverne uden at tale sammen cirkulerer i klassen og læser plancherne. Sæt evt. stille musik på.