Jagten på aktivt medborgerskab
At eleverne får konkretiseret begrebet medborgerskab og får dermed større bevidsthed om, hvor de selv kan bidrage som aktive medborgere i deres hverdag.
1. Start med en kort diskussion i klassen – se evt. faktaboksen nederst om aktivt medborgerskab:
- Hvordan oplever I aktivt medborgerskab i hverdagen, fx:
På skolen / i klassen
Fx elevråd, elever skaber gode venskaber for alle fx på fælles arealerne, skabe fælles lege for yngre klasserI lokalsamfundet
Fx deltagelse i Ungeråd, frivillige, medskabere af andre fællesskaberUdvikling af fælles rum
Fx parker & andre offentlige rum, hvor mennesker være sammen eller tale med hinandenAndelsforeninger mm.
Fx hjælpes ad med at lave gode gårde, arrangere fastelavn, juletræstændingI sportsforeninger
Fx som frivillige trænereLokale politiske foreninger
- Hvordan og hvornår har I selv mulighed for at ændre på noget og dermed gøre en forskel for andre? Giv gerne eksempler, som f.eks. aktivt medborgerskab via elevråd, i klassen, derhjemme, skolebestyrelsen, medbestemmelse i undervisningen.
2. Som afslutning på diskussionen kan eleverne formulere deres egen definition af medborgerskab. Alternativt kan du give dem et bud: Medborgerskab betyder, at man indgår aktivt i fællesskaber og forsøger at gøre fællesskabet så godt som muligt for alle. En aktiv medborger er altså en, der sammen med andre skaber gode rammer for fællesskaber og forandringer, som har betydning for flere end én selv.
3. Nu skal eleverne vælge hvilken metode, de vil anvende i deres jagt på medborgerskab:
Enten at fotografere situationer, borgere, foreninger eller steder, der illustrerer aktivt medborgerskab på skolen eller i lokalområdet
Eller at forberede og derefter udføre interview om medborgerskab med fx elever, personale på skolen, borgere, foreninger, folk på gaden
A. Eleverne går sammen to og to for at jagte det aktive medborgerskab. Hvert par bliver enige om en situation, et sted, et menneske, som de vil interviewe eller fotografere med mobil/tablet.
Husk at eleverne skal have tilladelse til at fotografere andre mennesker. De kan evt. fotografere bagfra, hvis personen ikke vil vises med ansigt.
Eksempler på aktivt medborgerskab kan være: et sted, hvor der er lavet plads i det fælles rum til at mødes, i frikvarteret hvor fx legepatrulje sikrer sig, at alle har et godt frikvarter, en forretning med frivillige, der sørger for. at andre kan købe billige og gode varer eller mindsker spild, en aktivitet på skolen, som elevrådet eller andre har lavet for andre elever.
B. Eleverne sender billederne med en kort tekst til læreren. Billederne printes ud (A4 format) eller laves som slideshow.
C. Hvis eleverne har lavet interviews, skrives disse ud som en tekst, der kan sættes op eller det kan være en optaget samtale, der redigeres, så den kan aflyttes af andre som en lydfortælling.
D. Elevernes billeder og interviews, lydsfortællinger vises i klassen – som slideshow, hængt op på væggene i rammer eller som en billedfrise.
E. Eleverne kan evt. afslutte med at lave en udstilling på skolen om aktivt medborgerskab.
4. Fælles refleksion:
- Hvad betyder aktive medborgere for et samfund?
- Hvor ser I jer selv som aktive medborgere nu eller i fremtiden?
- Hænger aktivt medborgerskab sammen med demokrati (at stemme, deltagelse i politiske foreninger)?
- Har I fundet ud af noget nyt om medborgerskab og aktive borgere?
- Hvilke muligheder har I for at deltage og ændre på forhold i jeres hverdag, som I synes kan blive bedre (i klassen, på skolen, i lokalområdet, i Danmark og i verden)? Bruger I mulighederne? Hvorfor/hvorfor ikke?
Aktivt medborgerskab er ikke velgørenhed, men aktioner (handlinger), der skaber bedre eller ændrede forhold for andre mennesker.
Eksempler kan være børn, unge og voksne, der i dag kæmper for:
-
forbedringer af klimaet (bl.a. Greta Thunberg og Den Grønne Studenterbevægelse)
-
at alle mennesker er lige, alle har adgang til at gå i skole (fx Malala)
-
at der er gode frikvarterer, hvor alle børn har nogen at lege med etc.
-
positiv fokus på deres bydel (fx Mind Your Own Business, unge arrangerer Nørrebroløbet)