Jeg er / Vi er
Formål:
At eleverne diskuterer og tager stilling til klassefællesskabet. Eleverne skal omsætte deres diskussioner til en aktiv handling og lave et produkt (et fælles portræt), der styrker fællesskabet i klassen.
Sådan gør du:
- Fortæl eleverne, at de i fællesskab skal beslutte, hvordan et fælles portræt af klassen skal se ud, og at de sammen skal producere dette portræt.
- Du kan vælge at dele eleverne op i grupper eller at tage en fælles diskussion i klassen om følgende:
- Hvad er budskabet med portrættet? (f.eks. at vise mangfoldigheden i klassen, elevernes mange ressourcer, ligheder/forskelligheder)
- Hvem er modtageren af formidlingen? (f.eks. de andre klasser på årgangen, hele skolen, skolebestyrelsen, forældre)
- Diskuter med eleverne, hvad klassen samlede styrker er. Du kan bruge følgende spørgsmål til at hjælpe eleverne på vej:
- Hvad kan/vil den enkelte gerne bidrage med til fællesskabet?
- Hvem kan nævne noget, de har lagt mærke til, en anden fra klassen er god til?
- Hvilke ting har vi tilfælles i klassen?
- På hvilke måder er vi forskellige i klassen?
- Hvad er de tre bedste ting ved klassen?
- Hvis I var en ny elev, der kom ind i klassen, hvordan tror I så I ville beskrive klassen efter første dag?
Forsøg gerne at finde skjulte talenter, som den enkelte elev selv er glad for, eller som klassekammeraterne er glade for (god til at skrive, kan flere sprog, god til at danse, sport, musik)
- Nu skal eleverne vælge udtryksform, f.eks. maleri, fotoplanche, frise, collage, digte, musik eller andet
- Eleverne arbejder med produktet og præsenterer det for den udvalgte målgruppe.
- Fælles refleksion:
Hvad er de tre bedste ting ved klassen?
- Har I lært noget nyt om hinanden?
- Hvordan var det for jer at skulle være meget konkret om egne og andres styrker i klassen?
- Hvilken betydning fik det for produktet og processen, at I var inddraget, medbestemmende og ansvarlige for et produkt, der skulle ses af andre end klassen selv?
Det skal du bruge:
Pap, sakse, farver, maling eller
Computer/tablet/mobil