Man bliver aldrig dansk nok
Formål:
At eleverne diskuterer danskhedsbegrebet og reflekterer over, hvem og hvad, der bestemmer, om et menneske hører til et nationalt fællesskab.
Sådan gør du:
- Eleverne læser artiklen I Sverige ville Basim bare være svensker. Enkeltvis eller i par noterer de, hvad de kan lære i artiklen om, hvornår man opfattes som en del af et nationalt fællesskab i andre lande.
- Eleverne læser artikeln Man bliver aldrig dansk nok. Diskuter i plenum, hvad der gør, at forfatteren oplever, at han aldrig kan blive dansk nok?
- Vis eleverne to tv-klip: Jens Philip Yazdani i debat med DF Martin Henriksen (0:51 min.) og Du er lige så dansk som alle andre drenge (1:38 min.)
- I plenum eller i grupper diskuterer eleverne:
- Hvordan definerer Jens Philip Yazdani det at være dansk?
- Hvordan definerer Martin Henriksen det at være dansk? Og hvad er forskellen mellem de to?
- Hvorfor opfatter Poul Nyrup Rasmussen Jens Philip Yazdani som dansker?
- Fælles refleksion:
- Hvilke tanker gør I jer om det at være dansk?
- Hvad har overrasket jer i de tekster og indlæg, I har arbejdet med?
- Hvorfor har man brug for at definere, hvad der er dansk (eller amerikansk, tyrkisk osv.)?
- Er det nemt at definere danskhed?