Mediernes ansvar
At styrke eleverne i at forholde sig reflekteret og kritisk til mediers fremstillinger og til stereotyper i den offentlige debat. Der er særligt fokus på, hvordan etniske minoriteter repræsenteres.
- Tal med eleverne om, at I skal lave en holdningsøvelse, hvor de skal tage stilling til mediernes ansvar i fremstillingen af minoriteter. Gør klart, at det ikke handler om at spille tennis med argumenter, men om at høre andres holdninger og reflektere over, hvad man selv synes.
Obs! Tænk som lærer over din egen holdning, før du går i gang.
- Start med at definere minoritet, etnisk minoritet og stereotyp. Se evt. boksene nederst med forklaringer af begreberne.
- Læg tre A4 papirer i en trekant i lokalet, hvorpå der står henholdsvis JA, NEJ, MÅSKE. Fortæl eleverne, at du siger et udsagn, og de skal svare ved at stille sig ved et papir. Man må ikke stille sig imellem papirerne, man skal vælge ét standpunkt. Understreg, at det er vigtigt, at de lytter til hinanden, og at alle må dele sin holdning. Formålet er, at de kan lære af hinanden, og at de kan flytte sig (skifte mening), hvis noget af det de hører overbeviser eller inspirerer dem.
- Start med at stille et let spørgsmål, som eleverne nemt kan tage stilling til, f.eks. ”lørdag er den bedste dag på ugen” eller ”mit hår sidder perfekt i dag”.
- Udvælg et par stykker af nedenstående udsagn, som eleverne skal tage stilling til. Brug 5-10 min. på hvert udsagn til at udforske de forskellige holdninger, som kommer frem.
- Læs et udsagn op ad gangen.
- Giv eleverne tid til at placere sig efter deres holdning.
- Giv dem et minuts tid til at summe sammen med deres sidemakker om, hvorfor de har placeret sig, som de har.
- Hør dem efterfølgende i plenum.
- Mind dem om, at de gerne må flytte sig, hvis de skifter holdning, når de hører de andres argumenter. De må gerne flytte sig flere gange i løbet af øvelsen.
- Læs derefter det næste udsagn op og gentag proceduren.
Udsagn
- Medierne fremstiller etniske minoriteter stereotypt
- Medierne er objektive i deres fremstilling af minoriteter
- Medierne skriver bare det, som folk gerne vil læse
- Der er en tendens til, at minoriteter ofte bliver talt om, men ikke selv får taletid i medierne
- Det er mediernes ansvar, at alle samfundsgrupper får lige meget taletid i den offentlige debat
- Man kan godt have tillid til danske medier
- Medierne gør os klogere på andre mennesker end os selv
- Fælles refleksion:
- Er spørgsmålene nemme eller svære at tage stilling til?
- Hvor var der mest uenighed?
- Var der nogen, der skiftede holdning undervejs? Hvorfor?
Overvej, hvem der er i rummet: Har eleverne selv minoritets- eller majoritetsbaggrund? Og hvilke dynamikker er der imellem grupper af elever i klassen, som kan påvirkes gennem denne øvelse?
Minoritet betyder mindretal. En minoritet er en mindre del af befolkningen, der adskiller sig fra flertallet. En minoritet kan have en anden religion, kultur, seksualitet eller etnisk oprindelse (hvor man stammer fra). Minoriteter kan have svært ved at få indflydelse i samfundet, fordi de er i mindretal, og majoriteten har magten.
Stereotyper er stivnede, forsimplede fremstillinger af nogen eller noget. De er ofte overdrevne og negative billeder af dét, de siger noget om. Stereotyper kan være opfattelser af, at mennesker med en særlig nationalitet, alder, handicap, seksualitet eller religiøs baggrund er på en særlig måde. En stereotyp giver ét og kun ét billede af, hvad det vil sige at være f.eks. grønlænder, muslim eller homoseksuel.