Politisk protesttale - Bakkeskolen
Formål:
At eleverne får viden om, hvordan børn og unge kan få politisk indflydelse og protestere, hvis de oplever, at deres rettigheder bliver krænket. Derudover, at eleverne får viden om asylbørns levevilkår i Danmark.
Sådan gør du:
- Tal kort med eleverne om, at der i et demokrati er forskellige muligheder for at få indflydelse som borger. Man kan for eksempel deltage i politiske organisationer, valg, aktioner og demonstrationer.
- Fortæl eleverne, at de i denne øvelse skal se et videoklip med et eksempel på en ’protesttale’, og tal med dem om, hvad en protesttale er. Fortæl eleverne, at talen blev holdt af Fayezah til demonstrationen ’Hold fast i menneskerettighederne, Danmark’ i København. Fayezah er 15 år gammel, kommer fra Iran og bor på et asylcenter i Danmark - Sjælsmark.
- Se videoklippet med Fayezahs protesttale med eleverne.
- Afklar med eleverne, om der er ord eller begreber i talen, som de ikke kender (fx rettigheder, borgerforslag)?
- Inddel eleverne i par. Først diskuterer de spørgsmål om selve talen:
- Fayazeh fortæller, at hun har boet 11 måneder i Udrejsecenter Sjælsmark. Hvad fortæller hun om stedet og hvorfor hun bor der?
- Hvad er Fayezahs overordnede budskab i talen, og hvem henvender hun sig til?
- Synes I, hendes tale er overvisende? Noter, hvad der er stærkt i hendes tale og hvad, I synes, kunne have gjort den endnu stærkere.
- I plenum præsenteres FN’s Børnekonvention (brug plakaten). Del en kopi af den ud til alle grupper.
- I par skal eleverne nu se på Fayezahs tale ift. børnekonventionen:
- I talen kommer Fayezah med nogle kritikpunkter af børnenes levevilkår i Sjælsmark, baseret på hendes personlige erfaringer. Find 3-5 eksempler.
- Hvilke levevilkår og muligheder mener Fayezah, at børnene har ret til? Hvad er det for nogle krav, hun stiller?
- Kig på FNs Børnekonvention. Mener I, at børnene får krænket nogle af de rettigheder, som de har under børnekonventionen, mens de bor i Udrejsecenter Sjælsmark? Hvilke?
- I plenum laver I en liste med de rettigheder, som parrene mener bliver krænket. Skriv rettighederne på en planche eller tavlen, som de bliver nævnt. Noter ud for en rettighed, hvis den bliver nævnt flere gange. Diskuterer uenighederne.
- Fælles refleksion i plenum:
- Er der noget, som har overrasket jer omkring, hvordan nogle asylbørn har det i Danmark?
- Var det svært at blive enige om hvilke rettigheder, der muligvis bliver krænket på et sted som Sjælsmark?
- Synes I, at protesttalen er en god metode til at råbe politikerne op og skabe forandring?
- Hvad ville I gøre, hvis I var i Fayezahs situation? Hvilke andre metoder kan bruges?
Det skal du bruge:
Evt. stort stykke pap til en fælles liste med rettigheder.
Print evt. en A3 version af FN's Børnekonvention (plakat) i farver til at hænge op i klassen.