Radiobiograf
At eleverne omsætter læring fra undervisningsforløbet til praktisk handling ved at konkretisere tematikker i en egenproduceret lydproduktion. Eleverne får også erfaring med at samarbejde i en gruppe, hvor alle er tildelt forskellige roller.
Orienter dig om, hvordan man klipper i Audacity-programmet i denne video:
www.youtube.com/watch?v=G7BZjjH4I9M&frags=pl%2Cwn. Så er du klar til at hjælpe eleverne med klippefasen, hvis de får brug for det.
Eleverne arbejder i mindre grupper af 3-4 personer. Overvej gerne i gruppedannelsen at sammensætte elever, der normalt ikke er sammen i skolen/fritiden. I grupperne skal de udarbejde en lydproduktion om et af emnerne, de har arbejdet med i løbet af projektet.
Beslut inden I går i gang:
- Skal eleverne selv skal vælge emne, eller fordeler du emnerne til grupperne?
- Hvor må eleverne optage – på skolen? I nærområdet?
- Fortæl eleverne, at de i grupper skal lave en lydproduktion om et af de emner, de har arbejdet med. Den skal være 5-15 minutter lang og optages og redigeres på smartphones.
- Eleverne inddeles i grupper med 3-5 personer i hver.
- Grupperne vælger et emne og et format at arbejde med (se ’ Ideer til emner for lydproduktion’ for inspiration). Du kan også fordele emner til grupperne, og blot lade eleverne vælge formatet.
- Der er nu tre faser: Forberedelsesfasen, optagefasen og klippefasen. Det hele afsluttes med en radiobiograf, hvor eleverne hører hinandens produktioner.
- Forberedelsesfase: Grupperne brainstormer og planlægger, hvordan deres lydprodukt skal være (30 min). Roter selv mellem grupper og stil eleverne uddybende spørgsmål til deres planer.
Rollefordeling
Eleverne fordeler roller i mellem sig: Instruktør, optager, klipper, journalister, skuespillere, fortællere, guides osv. At være instruktør betyder, at man sætter optagelser i gang og hjælper de andre med, hvad de skal gøre. Man holder overblikket. Det er vigtigt, at man lytter til de andres inputs og idéer. Hvis der opstår uenighed i gruppen, er man den, der tager den endelige beslutning.
Produktionsplan
Eleverne lægger en plan for produktionen, f.eks. Hvad skal optages i hvilken rækkefølge? Hvor mange skal interviewes og hvem? Hvis gruppen arbejder med fiktion eller historiefortælling, kan de skrive et kort manuskript. Hvis de arbejder med audioguide, udvælger de steder, der skal fortælles om. Hvis de vil lave en reportage, kan de gøre sig tanker om, hvilke elementer de gerne vil have med i optagelsen. Hvis de laver en debat, hvilke holdninger skal så repræsenteres?
- Optagefasen: Eleverne optager deres lydproduktion. Eleverne optager med deres mobiltelefoner. Husk dem på, at de skal holde fast i rollefordelingen (60 min.)
- Klippefasen: Eleverne klipper deres produktion. Husk dem på, at de skal holde fast i rollefordelingen. Alle kan komme med inputs, men det er klipperen, der kan fortælle, hvad der er muligt at lave. Instruktøren tager den sidste beslutning, hvis der er uenighed i gruppen. (30 min).
- Upload: Når eleverne er færdige med at redigere, uploader de deres produktioner til elevintra (eller sender filen via WeTransfer til læreren).
- Radiobiograf: Alle lydproduktionerne afspilles. Lokalet mørklægges, og alle elever ligger på gulvet eller sidder i sækkestole – eller i en position, hvor de kan slappe af og lukke øjnene. Lydfilerne afspilles enten fra en højtaler, der kan forbindes til elevernes mobiltelefoner (med bluetooth eller ledning), eller fra en computer, der er koblet til klasselokalets højtalere. Hvis en gruppe har lavet en lydguide, går klassen den guidede tur, enten sammen hele klassen eller i grupper. Eleverne hører lydguiden fra deres egen mobil med høretelefoner.
Obs! I kan også vælge at lave lydbiograf dagen efter – hvis I løber tør for tid.
- Fælles refleksion:
- Hvordan var det at lave jeres lydproduktion?
- Hvordan var det at arbejde sammen og have forskellige, faste roller?
- Hvad var svært/udfordrende? Hvordan løste I det?
- Hvordan var det at lytte til noget uden at kunne se det?
- Hvad var det gode ved de forskellige formater (reportage, fiktion osv.)? Hvad fungerede godt?
- Hvordan var det at bruge lydmediet til at fortælle om jeres emne?
- Har I lært noget nyt om de emner, I har lavet lyd om?
Fællesskaber på skolen
Lokale fællesskaber i området
Den bedste klasse
Klassefællesskab
Samarbejde
Vores værdier
Konfliktløsning
Venskab
Stop mobning
Sociale medier
Hverdagens helte
Skoledemokrati
Aktivt medborgerskab