Rollespil om skolens grundlov
At eleverne arbejder med skolens grundlov, og hvad den betyder for hverdagen på skolen. Eleverne udfordres til at finde konkrete sammenhænge mellem grundlovens punkter og hverdagshandlinger og situationer på skolen.
Øvelsen fungerer som en ramme for at arbejde med skolens grundlov (eller skolens værdigrundlag eller andre vedtagne principper). I grupper skal eleverne lave små rollespil om punkterne i skolens grundlov. Hver gruppe får et hemmeligt punkt i grundloven, som de laver et rollespil over. Rollespillet skal vise et konkret eksempel på, hvordan grundlovspunktet kommer til udtryk i løbet af skoledagen eller skoleåret. Eleverne opfører rollespillene og gætter på hvilke punkter i grundloven, de forskellige rollespil omhandler.
Hvis I ikke kan finde et eksempel, så må I gerne digte en (realistisk) situation. Alle rollespil opføres, og I skal gætte på hvilke grundlovspunkter, de andre rollespil handler om. Rollespillet må vare 2-4 min.
- Forklar eleverne at, de skal lave korte rollespil om skolens grundlov. De får forskellige punkter (artikler) fra grundloven, som de skal bygge rollespillet over. De skal finde på en situation, en konflikt eller lignende, hvor deres punkt kommer til udtryk i hverdagen på skolen. Hvis de ikke kan finde et eksempel fra virkeligheden, må de gerne digte en (realistisk) situation. Rollespillet må vare 2-4 min. og skal opføres i klassen. Eleverne gætter på hvilke grundlovspunkter, rollespillene handler om.
- Opdel klassen i et passende antal grupper ift. antal punkter i skolens grundlov. Ideelt set er der én gruppe per punkt i grundloven. Hver gruppe skal have et print af skolens grundlov. Tildel hver gruppe ét punkt fra grundloven, som de andre grupper i klassen ikke må kende til.
- Eleverne udtænker og øver i grupper deres rollespil. Sørg for, at grupperne kan øve forskellige steder, så grupperne ikke kan høre, hvad hinanden diskuterer (25 min.)
- Tilbage i klassen opfører eleverne efter tur deres rollespil. Du kan lave denne del som en quiz, hvor hver gruppe noterer hvilket grundlovspunkt, de tror, netop er blevet opført. Eleverne skriver deres bud ned på det udleverede papir ud for det grundlovspunkt, de mener, har været i spil.
- Når alle grupperne har optrådt, kan I tælle sammen og finde klassens GRUNDLOVSMESTRE. Husk også at gennemgå de rigtige svar med klassen.
- Fælles refleksion:
- Var det nemt / svært at lave et rollespil om skolens grundlov?
- Giver grundlovens budskaber mening i jeres liv/på skolen?
- Hvad ville I lave om i grundloven, hvis I kunne?
- Lever vi (elever, lærere, ledelse) op til dem? Hvornår gør vi/gør vi ikke?
- Hvilke rettigheder og pligter knytter sig til de enkelte grundlovspunkter?
- Hvem skal sørge for, at skolens grundlov bliver overholdt?