Rygsækken
Formål:
At eleverne opnår forståelse for betydningen af erfaringer, traditioner, religioner, opvækst mv. for vores opfattelse af, hvad der er normalt og almindeligt. Vores erfaringer påvirker den måde, vi forstår – eller misforstår – andres handlinger.
Sådan gør du:
- Tegn en rygsæk på tavlen – eller skriv ’Min rygsæk’. Lav en mindmapping på, hvad man bruger en rygsæk til – det kan være en skoletaske eller en rejserygsæk. Tal derefter med eleverne om, at vores rygsække indeholder særlige ting, som har været med at gøre os til dem, vi er i dag.
- Eleverne sidder individuelt. Uddel arket ’Min rygsæk’. Eleverne skal skrive stikord om oplevelser, personer, begivenheder, rejser, fritidsinteresser og andet, der har gjort dem til de mennesker, de er i dag. Kom gerne med et par eksempler fra din egen rygsæk.
- I par fortæller eleverne hinanden, hvad der er i deres rygsæk, og hvordan ’indholdet’ har påvirket deres liv. Øvelsen kan afsluttes på to måder (A eller B):
- Eleverne vælger den ting/begivenhed fra deres ark, der har haft den største betydning for dem og sætter deres makker godt ind i baghistorien. Deres makker skal fortælle historien videre til resten af klassen.
- Eleverne skriver hver især kort om den begivenhed, ting eller person, der har sat størst præg på deres liv, og hvorfor det fik betydning. Elevernes fortællinger samles i en lille bog eller illustreres og hænges op i klassen.
Fælles refleksion:
- Hvad har jeres kammeraters fortællinger lært jer om, hvorfor de er, som de er?
- Var der noget, der overraskede?
- Hvilken betydning har rygsækken for jer i jeres hverdag?
- Er der noget i jeres rygsække, der gør, at I møder nogle mennesker eller begivenheder mere negativt/positivt end andre?
TIP:
Man kan erstatte den fiktive rygsæk med en konkret ting – f.eks. en kurv, æske, pose. Eleverne samler ting i æsken, der fortæller om mennesker eller begivenheder, der har haft betydning for, at de er, som de er. Denne version kan med fordel bruges i yngre klassetrin eller i modtageklasser.
OBS:
Denne øvelse er god til yngre elever, f.eks. 6. klassetrin.
Materialer til print: