Slå rekorden i fællesskab
Formål:
At eleverne opbygger samarbejdsfærdigheder og oplever at løse opgaver i fællesskab. Eleverne udfordres og må tænke innovativt, lytte aktivt, gå i dialog og forhandle med respekt for hinandens forskellige udsagn for at løse opgaven.
Sådan gør du:
- Øvelsen handler om, at eleverne på kortest mulig tid skal røre bolden alle sammen – men kun én gang hver. Eleverne står i en cirkel – du holder bolden.
- Lav først en prøverunde og kast bolden til en elev, som kaster den videre. Efter et par kast, går I rigtig i gang.
- Eleverne kaster nu bolden til hinanden. Når alle har rørt den en gang, udvælges en elev til at være tidtager. Eleven holder øje med, hvor lang tid det tager for bolden at blive rørt af alle (for eksempel 36 sekunder første gang).
- Opfordr eleverne til at slå deres egen rekord.
- Eleverne må gerne diskutere, afprøve og udvikle, hvordan de for eksempel kan stå på en anden måde for, at alle får rørt bolden.
- Fælles refleksion:
- Hvordan synes I, at I løste opgaven?
- Var alle med? Hvorfor var nogen ikke med?
- Hvilken effekt giver det, hvis der altid kun er få (de samme), der bestemmer?
- Hvilke færdigheder brugte I (f.eks. lytte, være kreative, inddrage andre etc.)?
- Hvilke kompetencer brugte I, som I også bruger i andre sammenhænge? Hvilke af disse kompetencer kan også bruges til at løse udfordringer i et demokrati?
OBS:
Pointen er, at bolden ikke nødvendigvis skal kastes rundt mellem eleverne. Deres opgave er, at alle skal røre den så hurtigt som muligt. Det kan gøres på mange måder.
Det skal du bruge:
En bold
Et stopur