There is no planet B - de unges klimakamp
Formål:
At eleverne får viden om, hvordan børn og unge kan få indflydelse og protestere, hvis de oplever urimeligheder i deres hverdag eller ønsker, at politikere og samfundsaktører handler på en sag.
Sådan gør du:
- Fortæl eleverne, at I skal arbejde med børn og unges opråb til de voksne om klimakrisen. Hvis I ikke tidligere har arbejdet med klima og klimaforandringer, kan I starte med et fælles mindmap over de klimaforandringer, der truer vores verden. Brug evt. DR's tjeneste 'Klimasvar'
- Inddel eleverne i 8 grupper, der hver repræsenterer et land.: Australien, Canada, Holland, Belgien, Tyskland, Danmark, Sverige, Finland Alle grupper skal bruge artiklen 'Vær med, vær med – der er skolestrejke for klimaet i morgen i seks danske byer!!' fra Information. Hver gruppe læser beretninger fra unge fra det land, gruppen repræsenterer. Nogle lande har flere beretninger, andre har kun en. Gruppevis diskuterer og noterer eleverne:
- Hvilke klimaforandringer fortæller den/de unge om?
- Hvordan påvirker det dem?
- Hvorfor vælger de unge at strejke? Gør de andet for klimaet?
- Sæt nu to landegrupper sammen: Australien & Finland, Canada & Belgien, Sverige & Tyskland , Danmark & Holland. Alle landepar starter med kort at opsummere deres svar fra første øvelse for hinanden. Derefter skal de sammenligne de to lande:
- Er der forskel på, om klimaforandringer er noget, de unge oplever personligt eller som, de hører, foregår andre steder i verden?
- Reagerer personerne forskelligt?
- Skriv følgende tre overskrifter på tavlen eller på tre store ark karton, som hænges op: Frygt - Håb - Handling. Hvert landepar (dvs. de fire grupper fra sidste øvelse) skriver hvad, deres unge har at sige under hver overskrift. Dvs. Hvad frygter de, hvad håber de på, og hvad gør de (for klimaet). Det skal være stikord eller korte sætninger. Til slut har I en collage med unge klimastemmer fra hele verden.
- Fælles refleksion:
- Er der forskelle mellem de unge / mellem landene? Hvad kan forskellene skyldes?
- Har I selv prøvet at skolestrejke? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Synes I, skolestrejker er en god måde at gøre opmærksom på klimakrisen? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad kan man ellers gøre?
- Gør I selv noget for klimaet?
Det skal du bruge:
Evt. 3 store stykker karton og tusser til at lave plancher