Venskab i krogene
Formål:
At eleverne diskuterer venskab og fællesskab og italesætter egne – og hører andres – oplevelser med at være uden for et fællesskab.
Sådan gør du:
- Eleverne skal svare på en række spørgsmål ved at placere sig i et af lokalets fire hjørner. Hvert hjørne repræsenterer et af svarene. Eleverne vælger hver især det udsagn, de synes, er vigtigst, og stiller sig i det hjørne, der hører til udsagnet. Hvis de ikke kan bruge et af de tre første svar, stiller de sig i det åbne hjørne.
- Start med spørgsmålet: Hvad værdsætter du mest hos en ven?
De fire svarmuligheder/hjørner er:
- Man kan tale om alt
- Man har samme interesser
- Man kan grine sammen
- Åbent hjørne
- Eleverne placerer sig i det hjørne, der repræsenterer deres svar. I hvert hjørne taler eleverne nu sammen om, hvorfor man har valgt netop dette udsagn. I det åbne hjørne fortæller eleverne hinanden, hvad de synes, er det vigtigste hos en ven.
- Grupperne i hjørnerne argumenterer i plenum for, hvorfor de har valgt netop det udsagn. Her må eleverne gerne skifte hjørne, hvis de bliver overbevist af gode argumenter.
- Eleverne får et nyt spørgsmål: Hvordan hader du at blive behandlet af dine venner?
De fire svarmuligheder/hjørner er:
- De lyver eller spreder falske rygter om dig
- De kritiserer dig og er nedladende
- De svigter dig
- Åbent hjørne
- Fremgangsmåden kan være den samme som sidst, eller eleverne i hvert hjørne kan forberede et lille rollespil om en situation, som en af dem har været med i eller har kendskab til. Rollespillet opføres i plenum to gange. Første gang er de øvrige elever tilskuere. Anden gang har de andre elever mulighed for at gribe aktivt ind i spillet ved at skifte en skuespiller ud og spille et ændringsforslag, der måske kan bidrage til at løse konflikten.
- Fælles refleksion:
- Hvad er et positivt fællesskab for jer?
- Hvad er et negativt fællesskab?
- Har I oplevelser med negative fællesskaber?
- Hvad kan I selv gøre for at ændre et negativt fællesskab til et positivt?
Det skal du bruge:
Stort lokale