Andres meninger om fællesskab
At eleverne udvider deres forståelse for og viden om positive fællesskaber. Eleverne får kendskab til andre fællesskaber end deres egne og til mennesker i deres lokalområde. Eleverne får erfaring med at bruge en interviewguide og anvende interview som metode til at undersøge andres meninger og erfaringer.
- Fortæl eleverne, at de i denne opgave skal ud og interviewe andre mennesker i lokalområdet om fællesskaber. Giv dem elevarket ’Interviewguide’.
- Introducér eleverne til, hvordan man laver interview. Gennemgå kort nogle vigtige:
Hvilken type spørgsmål – åbne eller lukkede? Lukkede spørgsmål kan man svare ja/nej til, f.eks. Er demokrati godt? Åbne spørgsmål lægger op til et længere svar, f.eks. Hvad synes du om demokrati?
Følsomme emner: Der kan være spørgsmål, som interviewpersonen ikke ønsker at besvare. Overvej derfor hvilke spørgsmål, I kan stille. Det er vigtigt at skabe tryghed i interviewsituationen.
Hvem I vælger at interviewe: Taler I kun med unge på jeres egen alder, eller vil i forsøge at snakke med flest muligt forskellige mennesker? Overvej hvad det betyder for jeres svar, hvem I vælger.
Dokumentation: Aftal, hvordan I vil dokumentere interviewet. Optage på telefonen, tage noter?
Rollefordeling: Aftal indbyrdes hvem, der stiller spørgsmål, og hvem, der står for at dokumentere. Det kan være rart at hjælpe hinanden med at huske alle spørgsmålene. Når I har lavet jeres første interview, er det en god ide at bytte roller, så I skiftes til at interviewe og dokumentere.
Planlægning: Sørg for at aftale hvem, der går hvorhen og interviewer.
- Del klassen i grupper på ca. 3 personer og sæt grupperne i gang med at udarbejde deres egen interviewguide (spørgsmål) om fællesskaber. Det kan også være et andet tema, som I arbejder med. Spørgsmål kan f.eks. være:
- Hvilke fællesskaber er du med i?
- Hvilke tre fællesskaber er de vigtigste for dig – og hvorfor?
- Har du selv prøvet at være uden for et eller flere fællesskaber, du gerne ville være med i? Hvad skete der, og hvordan reagerede du?
- Har du bidraget til, at andre er kommet med i et fællesskab?
- Hvad gjorde du?
- Hvad gjorde andre?
- Hvilken betydning fik det for fællesskabet og for den, der var udenfor?
- Grupperne kan evt. starte med at afprøve deres interview i trygge rammer. F.eks. med en elev eller lærer på skolen, en forælder osv.
- Eleverne går nu ud og interviewer personer i lokalområdet. Aftal på forhånd, hvem der går hvorhen, og hvad tid grupperne skal være tilbage. Du kan opfordre eleverne til at snakke med et så bredt udsnit af befolkningen som muligt ved at henvende sig til personer med forskellig alder, køn, baggrund, erhverv osv.
- Når grupperne er kommet tilbage, går de i gang med at bearbejde deres interviews, så de er klar til at præsentere for hinanden. Til at bearbejde deres interviews kan grupperne f.eks. arbejde ud fra følgende spørgsmål:
- Hvem interviewede I? Hvor mange?
- Hvilke svar fik I?
- Var der noget, der var overraskende ved svarene?
- Hvilke fællesskaber nævner interviewpersonerne som de vigtigste? Og hvordan er prioriteringen? Har I selv samme prioritering?
- Hvad gik godt? Var der noget, der var svært?
- Grupperne fremlægger deres fund for hinanden.
- Fælles refleksion:
- Hvordan var det at interviewe personer uden for skolen?
- Hvilken ny viden om positive fællesskaber fik I ved at interviewe nogen, I ikke kendte?
- Hvilke erfaringer og idéer fik I om, hvordan andre mennesker skaber positive fællesskaber?
- Hvad overraskede jer undervejs?
- Hvordan var svarene i forhold til, hvad I selv ville have svaret? Hvad var det samme? Hvad var forskelligt?
- Hvordan virkede interviewformen til at indsamle ny viden?
- Hvad har I lært om at forberede og lave interviews?
Forud for denne øvelse kan det være en god idé, at eleverne har arbejdet med nogle øvelser, der sætter fokus på deres egne fællesskaber. Øvelsen “Billedpyramiden” kan med fordel bruges.