Min klasse
At eleverne deler deres ’nu-og-her’ holdning om klassen og skolen, og at der sættes fokus på trivsel. Øvelsen kan bruges til, at du og dine elever i fællesskab bliver opmærksomme på hvilke aktuelle temaer, der fylder, hvad I skal arbejde mere med, og hvad der fungerer godt.
- Eleverne sidder på stole i en rundkreds. Sæt en ekstra ledig stol ind i ringen.
- Fortæl eleverne, at du nu læser forskellige udsagn op, der handler om klassen. Hvis de er enig i et udsagn, skal de rejse sig op og sætte sig på en ny stol. Hvis de er uenige, skal de blive siddende. Den ekstra stol kan bruges i situationer, hvor der kun er én person, der er enig i et udsagn. Gør det tydeligt, at der ikke findes rigtige og forkerte svar, men at det handler om at svare ærligt alt efter, hvad man selv mener nu og her.
- Sæt øvelsen i gang ved at læse et udsagn op fra listen og lad eleverne flytte sig rundt. Du kan evt. notere, hvor mange der flytter sig.
- Giv evt. eleverne muligheden for at række deres hånd op, når de har flyttet sig, hvis de vil uddybe en holdning. Du kan også invitere de nuancerede holdninger ind ved f.eks. at spørge: Hvorfor tror I, at mange rejser sig/bliver siddende her? Vær dog opmærksom på, at dynamikken i øvelsen forsvinder, hvis du stiller for mange spørgsmål, eller der opstår for lange snakke mellem hvert udsagn.
- Fortsæt med så mange udsagn som der er tid og energi til.
- Fælles refleksion.
- Hvordan var øvelsen?
- Var der noget bestemt, I lagde mærke til?
- Hvad blev I opmærksomme på omkring jeres egne holdninger?
- Lagde I mærke til et udsagn hvor mange rejste sig eller blev siddende?
- Hvilke temaer synes I, vi skal fokusere på i klassen fremover?
Udsagn til øvelsen
- I dag er det godt vejr (første udsagn skal sikre, at alle forstår øvelsen)
- Jeg synes, det er vigtigt, at alle i min klasse har de godt
- Jeg synes, vi har det sjovt sammen i klassen
- I min klasse er der nogen gange konflikter mellem elever (spørg ind til temaer)
- I min klasse er der nogen gange konflikter mellem elever-lærere (spørg ind til temaer)
- Jeg kan godt lide, når lærerne hjælper med at løse konflikter
- Jeg kommer nogen gange til at sige noget, jeg ikke mener, når jeg bliver uvenner med nogen
- Jeg synes, der er meget faste vennegrupper i klassen
- På min årgang er der nogen gange nogen, der bliver bagtalt
- Jeg synes ikke det er rart, når jeg hører andre blive bagtalt
- I min klasse er vi gode til at lytte til hinanden
- I min klasser er der nogen gange nogen, der bliver holdt udenfor
- Det er ubehageligt at blive holdt udenfor
- I min klasse kan der godt være gruppepres (få eksempler fra eleverne)
- I min klasse er der mange kommentarer (få eksempler fra eleverne)
- I min klasse er der tit nogen, der siger noget rart til hinanden.
- Der er mange konflikter på sociale medier
- Jeg har selv været indblandet i en konflikt, der foregik på nettet/sociale medier/sms.
- Jeg har oplevet at blive såret/vred pga. en besked/et billede på sociale medier eller sms
- I min klasse er vi gode til at lytte til hinanden
- I min klasse er der meget snak i timerne
- Jeg kan godt lide gruppearbejde i klassen
- Det er sjovt at være på tur med klassen
- I min klasse er vi gode til at respektere hinandens grænser
Listen med udsagn er kun til inspiration. Du kender dine elever bedst og ved hvilke temaer, der er aktuelle. Derfor kan du med fordel lave dine egne udsagn. Øvelsen kan også bruges i forbindelse med et bestemt tema og alle udsagn rette sig mod det konkrete tema - f.eks. være sociale medier.
Vær opmærksom på, at din rolle som lærer let påvirker elevernes svar. Det er vigtigt, at du viser eleverne, at du i denne øvelse ikke er ude på at dømme deres holdning eller give dem karakter. Undgå derfor at kommentere eller vurdere deres svar. Øvelsen fungerer bedst ved, at du holder din egen holdning tilbage og udelukkende lytter til elevernes.