Fuglene - inde og ude af fællesskabet
Formål:
At eleverne diskuterer, hvad det betyder at være indenfor eller uden for et fællesskab, hvordan udelukkelse kan opleves, og hvad man kan gøre for at skabe rummelige fællesskaber.
Sådan gør du:
- Fortæl eleverne, at I skal se en kort animationsfilm og bagefter diskutere den.
- Eleverne ser videoklippet ’For the Birds’.
- Diskuter i klassen:
- Hvad sker der i filmen?
- De små fugle starter med at være uvenner. Hvad får dem til at holde sammen som en gruppe?
- Hvad gør den store fugl for at komme med i gruppen?
- Hvordan reagerer de små fugle? Lukker de den store fugl ind, eller holder de den ude? Og hvordan gør de det? OBS! Her kan I evt. gense filmen, så eleverne kan lægge mærke til fuglenes ’taktikker’.
- Hvad er den store fugls reaktion?
- Hvordan ville I opleve det, hvis det var jer, der var den store fugl?
- Har I haft oplevelser, der minder om enten de små fugle eller den store fugl?
- Fælles refleksion:
- Var der noget, der overraskede jer i filmen? Noget I kunne genkende?
- Hvad er en god måde at blive del af et fællesskab på?
- Hvordan reagerer I som klasse / gruppe, hvis nogen gerne vil være del af jeres fællesskab?
TIP:
Denne øvelse er god til 6. klassetrin og som en sproglig øvelse, f.eks. til modtageklasser.
Materialer til print: