De nye lejere
Formål:
At skærpe elevernes bevidsthed om, at demokratiet findes mange steder – fx i vores måder at tale sammen, tage beslutninger, inkludere andre, rumme forskellighed, undgå forskelsbehandling osv.
Sådan gør du:
- Uddel elevarket ’De nye lejere’ til alle elever og bed dem læse de 14 beskrivelser af ansøgere.
- Individuelt gennemgår eleverne ansøgerne og sætter plus / minus ud for dem, de hhv. gerne vil eller ikke vil bo sammen med.
- Inddel eleverne i grupper med 3-4 i hver. Grupperne skal blive enige om 3 ansøgere, de gerne vil bo sammen med og 3 personer, de ikke vil bo sammen med. De skal lave noter med deres argumenter for hver person, de vælger til eller fra.
- Spørg eleverne, hvorfor, de tror, I lavede denne øvelse? Hvad har den med demokrati at gøre? Supplerer deres kommentarer og svar med pointer omkring demokratisk dialog, måder at tage beslutninger på, sprogbrug, håndtering af uenighed, plads til forskellighed, beskyttelse mod diskrimination, inklusion/eksklusion osv.
- Fælles refleksion:
- Hvordan var det at skulle vælge lejere til et bofællesskab?
- Hvordan tog I stilling til ansøgerne?
- Dukkede der bemærkninger eller argumenter op, som ligner fordomme?
- Var I enige om ansøgerne – hvem der skulle med, ikke med?
- Hvis ikke, hvordan håndterede I uenigheden?
- Hvordan tog i beslutningen om, hvem der fik ja til en plads i bofællesskabet?
- Hvad var svært/let i øvelsen?
- Kan I genkende noget fra jeres hverdag, situationer med venner, familie, klassekammerater?
Materialer til print: