Børn og unges rettigheder
At eleverne lærer om børns rettigheder og om sammenhængen mellem rettigheder og pligter.
- Start med i fællesskab at definere, hvad en ’rettighed’ er. Snak om forskellen mellem en rettighed (f.eks. ret til fritid og leg) og et ’ønske’ (f.eks. ønske om at få en cykel). Skriv jeres definition af rettighed på tavlen.
- Fortæl eleverne, at børn og unge under 18 år har deres egne rettigheder. Rettighederne står skrevet i FN's børnekonvention. For eksempel har børn har ret til at sige deres mening, ret til at gå i skole, ret til at få mad - og ret til ikke at blive udsat for vold og overgreb.
- Tal med eleverne om FN’s børnekonvention. Du kan gøre det ud fra plakaten ’FN’s Børnekonvention skrevet for børn’ eller ’Verdens Børns Grundlov’ (se Materialer).
Børns rettigheder (41 i alt) er inddelt i tre afsnit:
- Børns ret til overlevelse og udvikling, dvs. mad, tryghed, søvn, tøj, lægehjælp, skolegang.
- Børns ret til beskyttelse, dvs. retten til at blive beskyttet mod vold, misbrug, udnyttelse, krig og diskrimination.
- Børns ret til medbestemmelse, dvs. retten til at være til at bestemme over sit eget liv, til at sige sin mening og være med i foreninger.
- Hæng plakaterne ’FN’s Børnekonvention skrevet for børn’ rundt i klassen eller del et print ud til eleverne.
- Inddel eleverne i grupper på 3-4 personer.
- Eleverne skal sammen i gruppen vælge en rettighed fra børnekonventionen. Det kan være den, de synes, er vigtigst eller en ret, de ikke havde hørt om før.
Der er to muligheder for gruppearbejdet:
A. Eleverne planlægger en lille præsentation af deres rettighed. Det kan være en historie, de fortæller, hvor rettigheden kommer til udtryk. De kan fortælle om, hvorfor denne ret er vigtig for dem, eller hvad der vil ske med børn, hvis rettigheden ikke bliver overholdt.
B. Eleverne laver en kreativ produktion om deres rettighed. F.eks. en planche, en plakat, et slogan, et lille teaterstykke. - Fælles præsentation af gruppernes rettigheder.
- Fælles refleksion:
- Var der noget, der overraskede jer i Børnekonventionen?
- Tænker I over, at I som børn har særlige rettigheder?
- Hvilke rettigheder bruger I i jeres hverdag? Hvordan oplever I, at jeres rettigheder bliver overholdt?
- Kan I finde eksempler på, at børns rettigheder ikke bliver overholdt? Noget I har læst eller hørt om i medierne f.eks.?
- Hvad kan I selv gøre, hvis I eller andre får krænket jeres rettigheder?
- Hvem har ansvaret for børns rettigheder? Hvilket ansvar ligger hos de voksne? Hos børnene selv? Hos skolen? Hos regeringen? (se evt. ’Hvem har ansvaret?)
Det er det enkelte lands ansvar, at Børnekonventionen overholdet i landet. Dvs. at den danske regering er ansvarlig for overholdelsen af danske børns rettigheder, som de står skrevet i Børnekonventionen. FN har lavet et råd, Børnekomiteen, som består af 18 medlemmer, der kommer fra forskellige lande og alle er eksperter inden for området. Børnekomitéen skal sikre, at verdens lande overholder deres forpligtelser og ansvar over for børn og unge. Hvert år skriver Børnekomiteen en rapport om, hvordan børns og unges rettigheder udvikler sig. Lande kan ikke straffes, hvis de ikke overholder rettighederne, men de får besked fra EU og FN om, hvordan de kan blive bedre i deres behandling af børn. Den danske regering skal hvert 5. år sende en redegørelse til FN's Børnekomité om, hvordan situationen er for børn i Danmark. Organisationer, der kæmper for børns rettigheder, har også mulighed for at sende rapporter til FN’s Børnekomité.