Kommunikationsøvelse - tegn efter mig
At eleverne træner deres kommunikative evner og oplever, hvor forskelligt mennesker afsender og modtager information. Eleverne bliver opmærksomme på betydningen af tydelig kommunikation og får idéer til, hvordan de selv kan blive mere præcise. Øvelsen er bl.a. velegnet til at lede over i en videre refleksion om kulturmøder.
- Eleverne sidder sammen to og to med ryggen til hinanden. Det kan være en idé, at alle eleverne sidder på to lange stolerækker med stoleryggene mod deres makkers.
- En fra hver gruppe bliver A og den anden B. Sidder eleverne på to rækker, er det en god idé at hele den ene række er A og den anden B.
- Giv alle A’erne en kuglepen og et blankt stykke papir – sørg for at vende papiret forskellige retninger, når du deler det ud.
- Giv alle B’erne elevarket ’Tegneøvelse’, som du også vender forskellige retninger.
- B forklarer nu sin tegning til A, som så skal tegne den på sit blanke papir. A skal prøve at ramme B’s tegning så præcist som muligt. De har ca. 2 minutter til det. A må på intet tidspunkt spørge om eller sige noget.
- Når de 2 minutter er gået, må eleverne vise deres tegning til hinanden.
- Fælles refleksion:
- Hvordan var det at tegne tegningerne? Kom de til at ligne?
- Hvad gjorde det svært?
- Hvad kunne have gjort det lettere at tegne præcist efter, hvad den anden sagde?
- Havde I forskellige opfattelser af ord eller målestoksforhold? (f.eks en halvstor cirkel, en zigzag-streg etc. – hvad betyder det egentligt?)
- Hvad kan øvelsen lære os om kommunikation?
- Hvornår kan kommunikation være vanskelig? (f.eks. kulturmøder, telefonsamtaler osv.) Og hvilke kommunikative redskaber kan i så fald hjælpe?
- Hvornår er det vigtigt at kunne kommunikere meget præcist?
Øvelsen kan gentages. Nu får B’erne et tomt stykke papir, mens A’erne skal forklare en ny tegning, som de får udleveret. I denne runde må B godt stille spørgsmål. Pointen er, at deltagerne skal anvende de kommunikative redskaber, som I har talt om i refleksionen. Spørg deltagerne, hvordan det var at foretage øvelsen anden gang. Er der nogle flere metoder, de har lyst til at tilføje til deres kommunikationsværktøjskasse?
Denne øvelser er god som energizer, til 6. klasser og til forløb med f.eks. modtageklasser som en sproglig øvelse.