Kommunikationsøvelse - passiv/aktiv lytter
Formål:
At eleverne træner deres kommunikative evner og oplever forskellen mellem at lytte aktivt og passivt og hvordan den forskel påvirker relation og interaktion med andre.
Sådan gør du:
- Fortæl klassen, at de skal arbejde med en lytteøvelse. Undgå at afsløre, at de skal arbejde med passiv lytning - øvelsen er sjovest, når det kommer som en overraskelse.
- Eleverne går sammen to og to og vælger hvem, der skal fortælle, og hvem der skal lytte.
- Giv lytteren et rollekort, hvor de enten skal være aktiv eller passiv lytter. Fortælleren må ikke vide, hvad lytteren skal gøre.
- Giv fortælleren en kort tænkepause til at beslutte, hvad personen vil fortælle. Det kan f.eks. være deres weekend, sidste ferie, den sidste film de så, et minde eller noget andet fra personens eget liv
- Fortælleren går nu i gang med at fortælle. Lytteren skal holde sig til instruktionen på rollekortet under hele fortællingen.
- Når der er gået ca. 3 minutter, stopper du øvelsen og går til fælles refleksion.
- Fælles refleksion
- Hvordan det var at fortælle? Hvordan var det at lytte?
- Hvad oplevede dem, der havde en passiv lytter? Hvad oplevede dem, der havde en aktiv lytter?
- Hvad gør det ved kommunikationen, hvis den man fortæller til, slet ikke virker interesseret? Eller hvis personen tværtimod virker meget interesseret? Hvordan påvirker det fortællingen?
- Hvad er vigtigt, når man kommunikerer?
- Var der noget, der overraskede jer?
- Er det noget, der udspiller sig i jeres hverdag også? Hvornår er I f.eks. aktive eller passive lyttere?
- Afslut evt. med en fælles brainstorm på tavlen ud fra spørgsmålet:
- Hvad gør en god lytter? (med krop, stemme, spørgsmål, mimik osv.)
TIP:
Øvelsen kan også laves med to runder, hvor alle lytterne i første omgang har det samme rollekort (f.eks. passiv), og fortællerne fortæller deres historie. Herefter tales der om, hvordan det var at fortælle, og hvordan det var at lytte. I anden omgang gentages øvelsen, men nu har lytterne det modsatte rollekort (aktiv lytter). Fortællerne fortæller en ny historie eller bytter makker. På denne måde får fortællerne både en god og en dårlig oplevelse med at fortælle en historie, og lytterne oplever selv, hvor stor forskel det gør, om de er aktive eller passive.
Materialer til print: