Helsingørs 2.g’ere forberedte sig til studieturen
Ugen før efterårsferien rejste 2.g-eleverne fra Helsingør Gymnasium på studietur, og forinden varmede de op med en workshop i kulturforståelse ved til skolens "Global Dag"-arrangement for 2.g-årgangen.
Mange af Helsingør Gymnasiums 2.g-elever gik allerede i deres studietrøjer, der afslørede, om du skulle til Edinburgh, Rom eller måske Mallorca på studietur. Ugen før efterårsferien rejste syv af gymnasiets otte 2.g-klasser ud i verden for at blive klogere på kulturen, samfundsforholdene og historien i det land og den by, som de turen gik til. Kun 2.s, der deltager i gymnasiets traditionsrige USA-udveksling, må vente lidt endnu med at komme afsted.
Før studieturen forberedte 2.g’erne sig til deres rejse ved gymnasiets "Global Dag"-arrangement, og her havde Helsingør Gymnasium besøg af Mellemfolkeligt Samvirkes undervisningsprojekt VerdensKlasse, der klædte eleverne på til studieturen med en workshop i kulturforståelse. Eleverne arbejdede med de fordomme og stereotyper, de måtte forbinde med deres rejsemål, for at stå bedre rustet til kulturmødet. Derfor blev der i workshoppen lagt stor vægt på, at eleverne dels skulle sætte sig ind i rejsemålets kultur og dels skulle få indsigt i, hvordan deres egne kulturelle normer former deres forståelse af den kultur, de besøger.
- Det var en aktiv workshop, som ruster vores elever til de oplevelser og udfordringer, som de kommer til at møde på deres studieture. Studieturen er altid et højdepunkt for vores elever. Netop derfor er den også den helt oplagte anledning for vores elever til at arbejde med den interkulturelle forståelse, der er en vigtig del af de globale kompetencer og dermed af den dannelse, vi gerne vil sende dem ud i verden med. Eleverne glæder sig helt vildt til at komme afsted, og det var godt at se, at de er så aktive og nysgerrige på at fordybe sig i de lande, som de rejser til, fortæller uddannelsesleder på Helsingør Gymnasium Sofie Ljungbo Jensen.
Workshoppen i kulturforståelse var todelt. I den første del var hele 2.g-årgangen samlet i gymnasiets festsal, hvor de blev klogere på udfordringerne i forbindelse med et kulturmøde. Her skulle de også selv reflektere over kultur-begrebet og deres egen kulturelle bagage. I anden del skulle eleverne i deres klasse og studietursgrupper producere en film, der skildrede deres forventninger til kulturmødet på deres destinationer. Fire undervisere fra Mellemfolkeligt Samvirkes VerdensKlasse faciliterede workshoppen på Helsingør Gymnasium, og én af dem var den tidligere Helsingør-elev Jonas Løytved.
- Det var sjovt at være tilbage på mit gamle gymnasium, og det var fedt, at eleverne var så engagerede. Forberedelsen er vigtig, hvis eleverne skal have det maksimale ud af det kulturmøde, der venter dem på deres studietur, og eleverne var rigtig gode til at reflektere over deres egen ballast og de ting, som de skal være opmærksomme på i deres kommende kulturmøde, siger Jonas Løytved, der er projektkonsulent hos VerdensKlasse.
Helsingør Gymnasium er en af VerdensKlasses i alt 50 medlemsskoler, der arbejder med at inddrage verden omkring sig i undervisningen.