Dialogforum - Bakkeskolen
Formål:
At eleverne afprøver en anderledes samtaleform og holdningsudveksling. Eleverne udvikler i fællesskab argumenter, bygger videre på hinandens argumenter og bliver udfordret i at forholde sig til modargumenter
Sådan gør du:
- Lav en stoleopstilling med en rundkreds af stole (en ydercirkel) og placer et antal stole i midten. Det er eleverne i midten af cirklen, der fører samtalen mens ydercirklen er lyttere.
- Enten deler du eleverne op i grupper på 7-8. Hver gruppe laver nu en ydre cirkel af stole og sætter to stole i midten - med ryggen mod hinanden. Eleverne fordeler sig, så to elever sætter sig på stolene i midten, og resten sætter sig på stolene rundt om.
- Alternativt laver i én stor cirkel med 4-5 stole i midten i en mini-cirkel. 4-5 elever sætter sig på stolene i midten og resten af eleverne sidder i cirklen omkring. Eleverne i midten har ansigterne vendt mod eleverne i ydercirklen.
- Præsenter et udsagn, som eleverne i midten starter med at diskutere. Brug for eksempel udsagn, der ligger i forlængelse af temaer, I har eller skal til at arbejde med.
Eksempler på udsagn kan være:
- Det er okay at bruge vold til at fremme sine holdninger
- Mobning på en skole er alles ansvar
- Demokrati er kun for voksne
- Unge drikker for meget i Danmark
- Eleverne, der sidder i ydercirklen, kan afløse dem, der sidder på stolene i midten, når de gerne vil deltage i samtalen. Det kan for eksempel være, hvis de er enige/uenige, har noget at tilføje til et argument, eller hvis de synes, at samtalen bør føres på en helt ny måde.
- Du kan vælge at lade eleverne afløse debattørerne i midten af cirklen på 2 måder:
- Åben dialogcirkel: En stol i midten er tom, så eleverne kan sætte sig derind, når de gerne vil deltage i samtalen. I den åbne dialogcirkel kan enhver elev på ethvert tidspunkt sætte sig ind på den tomme stol. Når det sker, må en af de andre forlade samtalen. Idéen er, at diskussionen fortsætter, mens deltagere skifter plads med personerne i midten, alt efter om de ønsker at deltage i diskussionen.
- Lukket dialogcirkel: Her er alle stole i midten optaget og der er tidsbegrænsning for samtalen. F.eks. taler hvert hold af debattører i 3 minutter, hvorefter et nyt hold kommer ind og fortsætter samtalen.
5. Fælles refleksion:
- Var der stor udskiftning af, hvem der deltog i dialogen?
- Hvad betød graden af udskiftning?
- Hvordan var det at deltage i samtalen? Hvorfor deltog I/hvorfor deltog I ikke?
- Hvordan var det at være lyttere?
- Var det en god måde at forholde sig til emnet på?
Det skal du bruge:
Stole til alle og god gulvplads