Rollespil om skolens grundlov - Bakkeskolen
At eleverne arbejder med skolens nye grundlov. Eleverne udfordres til at finde konkrete sammenhænge mellem grundlovens artikler og hverdagshandlinger og situationer på skolen.
I grupper skal eleverne lave små rollespil om artiklerne i skolens nye grundlov. Christian lægger grundloven på Aula eller sender på mail til lærere. Hver gruppe får et hemmeligt punkt i grundloven, som de laver et rollespil over. Rollespillet skal vise et konkret eksempel på, hvordan grundlovsartiklen kan komme til udtryk i løbet af skoledagen eller skoleåret. Det må gerne være et tænkt eksempel eller et ønskescenarie. Eleverne opfører rollespillene for hinanden og gætter på hvilke artikler i grundloven, de forskellige rollespil omhandler. Fordi rollespillene er hemmelige, er det bedst, hvis eleverne kan fordele sig forskellige steder på skolen eller udenfor, så de ikke kan høre, hvad hinanden siger.
Hvis I ikke kan finde et eksempel, så må I gerne digte en (realistisk) situation. Alle rollespil opføres, og I skal gætte på hvilke grundlovspunkter, de andre rollespil handler om. Rollespillet må vare 2-4 min.
- Forklar eleverne at, de skal lave korte rollespil om skolens nye grundlov. De bliver inddelt i grupper og får hver en artikel fra grundloven, som de skal bygge rollespillet over. De skal finde på en situation, en konflikt eller lignende, hvor deres artikel kommer til udtryk i hverdagen på skolen. Hvis de ikke kan finde et eksempel fra virkeligheden, må de gerne digte en (realistisk) situation. Rollespillet må vare 2-4 min. og skal opføres i klassen. De andre elever skal gætte på hvilke grundlovsartikler, rollespillene handler om.
- Opdel klassen i et passende antal grupper ift. antal artikler i skolens grundlov. Ideelt set er der én gruppe per artikel i grundloven, men hver gruppe kan kun have én artikel, så hvis der er artikler til overs, er det ok. Hver gruppe skal have et print af skolens grundlov. Hver gruppe tildeles ét punkt fra grundloven, som de andre grupper i klassen ikke må kende til. Du kan skrive artikler på post-its og uddele til grupperne eller lave små sedler og lade grupperne trække en artikel.
- Eleverne udtænker og øver i grupper deres rollespil. Sørg så vidt muligt for, at grupperne kan øve forskellige steder, så grupperne ikke kan høre, hvad hinanden diskuterer (25 min.)
- Tilbage i klassen opfører eleverne efter tur deres rollespil. Du kan lave denne del som en quiz. Så sidder grupperne sammen i klassen og har et print af grundloven, der fungerer som en tipsseddel. Når en gruppe har opført et rollespil, drøfter hver gruppe hvilken artikel, de tror, det handler om og skriver det på papiret. I kan enten vente med at afsløre de rigtige svar til slut eller gøre det efter hver runde. Sidstnævnte giver mulighed for at følge op på det, der skete i den situation, som rollespillet handler om.
- Når alle grupperne har optrådt, kan I tælle sammen og evt. finde klassens GRUNDLOVSMESTRE. Husk også at gennemgå de rigtige svar med klassen, hvis I ikke har gjort det efter hvert rollespil.
- Fælles refleksion:
- Var det nemt / svært at lave et rollespil om skolens grundlov?
- Giver grundlovens budskaber mening i jeres liv/på skolen?
- Tror I, at elever, lærere, ledelse kan leve op til dem? Hvorfor / hvorfor ikke?
- Er der noget særligt, som bliver svært at leve op til?
- Kan I give et bud på hvilke rettigheder og pligter, der knytter sig til de enkelte grundlovsartikler?
- Hvem skal sørge for, at skolens grundlov bliver overholdt?