Styreformer og rettigheder - Bakkeskolen
Formål:
At eleverne forholder sig til hvilke rettigheder og hvilke muligheder for indflydelse, man har, når man lever under forskellige styreformer.
Inden du starter:
Tegn koordinatsystemet (se billedet under materialer) på tavlen eller print de fire sætninger på fire stykker papir og tape dem på gulvet eller væggen, så de udgør koordinatsystemet.
Sådan gør du:
- Tal med eleverne om, hvad en styreform er. Se evt. boksen ’Hvad er en styreform?’.
- Inddel eleverne i grupper på 3-5 personer.
- Fordel styreformerne i elevarket ’Definitioner på Styreformer’, så hver gruppe får 1-2 definitioner at arbejde med (gerne én demokratisk og én autoritær). Giv dem også arket ’Styreformer, indflydelse og rettigheder’ med koordinatsystemet.
- Deltagerne læser arket og placerer så de tildelte styreformer på koordinatsystemet i forhold til indflydelse på beslutningsprocesser og overholdelse af menneskerettigheder.
- Gruppernes definitioner plottes ind på det fælles koordinatsystem (på gulvet, væggen eller tavlen).
- Saml op i plenum:
- Var det svært at placere styreformerne? Hvad var svært?
- Var der uenighed? Er samme styreform placeret forskellige steder?
- Hvad fortæller koordinatsystemet om hvilke styreformer, der er bedst og værst?
- Fælles refleksion:
- Har I lært noget nyt om styreformer?
- Hvad betyder forskellige styreformer for menneskers rettigheder og deres mulighed for at have indflydelse på de beslutninger, som påvirker deres liv?
Materialer til print:
Hvad er en styreform?
En styreform kan forstås som grundlæggende værdier og principper for det politiske liv i et samfund. Det er en række normer og spilleregler om, hvordan politiske beslutninger træffes, og hvem der må træffe beslutninger. Man skelner typisk imellem demokratiske og autoritære styreformer.