Verdensmålsworkshop satte diskussionerne i gang
De spritnye 1.G-elever skulle lige varmes op. Men et dilemmaspil vækkede for alvor diskussionslysten, da VerdensKlasse afholdt Verdensmålsworkshop på Københavns Mediegymnasium.
Af Jonas Løytved, Kommunikationskonsulent VerdensKlasse
120 elever sad klar uden helt at vide, hvad de gik ind til. Den gamle festsal på Københavns Mediegymnasium dannede torsdag den 15. august ramme om en Verdensmålsworkshop. En workshop, der skulle kickstarte et længere forløb om FN’s 17 Verdensmål i skolens nye 1.G-klasser.
Der skulle lige en Kahoot og en bytte-kort-leg til, før eleverne rigtig fik søvnen ud af øjnene, men derfra var 1.G’erne nærmest ikke til at stoppe på deres bare fjerde skoledag på Københavns Mediegymnasium.
- Ej, skal jeg aflevere kortet, spurgte en pige, da VerdensKlasse-underviserne samlede de såkaldte Verdensmålskort ind. Forinden havde alle 120 elever været på gulvet med et kort hver, der beskrev et af de 17 Verdensmål. Deres opgave var så at forklare om netop deres Verdensmål til en af deres kammerater. Derefter byttede eleverne kort og lærte dermed et nyt Verdensmål at kende.
Diskussionslysten var stor
VerdensKlasse-underviserne forbarmede sig og lod en pige og en dreng beholde deres kort. Til gengæld beholdt eleverne ikke fløjlshandskerne på, da workshoppens egentlige højdepunkt nærmede sig. 1.G’erne fra Københavns Mediegymnasium var nemlig til verdenspremiere på VerdensKlasses digitale dilemmaspil.
- Politiet vil spare mange ressourcer, hvis vi får et gated community. Så er der styr på sikkerheden derinde, argumenterede en dreng i “Politi”-gruppen under dilemmaspillet.
Her gik eleverne ud klassevis for at diskutere to dilemmaer, der begge omhandlede Verdensmål 10 om “Mindre Ulighed”. Eleverne blev inddelt i fem grupper, der hver repræsenterede en vigtig interessentgruppe i en kommune. Med udgangspunkt i deres roller skulle eleverne så debattere to realistiske, men fiktive dilemmaer om tilladelse til et såkaldt gated community og et om placeringen af et asylcenter.
Bølgerne gik højt, og i grupperne var der langt fra enighed. I sidste ende skulle byrådet træffe den endelige afgørelse på baggrund af input fra de øvrige gruppers diskussioner. “Jaaa”- og “Neeej”-råbene fra de øvrige elever illustrerede på bedste vis det engagement, der blev lagt for dagen i diskussionerne.
Begejstring over workshoppen
Og beslutningerne havde konsekvenser. Efter hvert dilemma fik eleverne vist en konsekvensvideo, der viste, hvordan deres valg påvirkede byen.
- Har I også en video, hvis vi havde svaret det andet?, ville en elev vide. Ja, det havde VerdensKlasse-underviserne selvfølgelig med, og efter pres fra den engagerede sal fik eleverne lov til at se de andre konsekvensvideoer også.
På Københavns Mediegymnasium var der begejstring over Verdensmålsworkshoppen og ikke mindst dilemmaspillet.
- Det har faktisk været rigtig godt for dem at komme ind og prøve at blive sat i nogle dilemmaer og skulle forholde sig til nogle ting, som ikke er ja/nej-spørgsmål, men som kræver noget refleksion. Jeg synes, at der var nogle rigtig gode diskussioner ude i klasserne, og det har helt klart sat nogle tanker i gang, fortæller Mikkel Hooge Holck, der underviser de nye 1.G-elever på Københavns Mediegymnasium.
Han betragtede workshoppen som en rigtig god intro til det forløb, som 1.G’erne på Københavns Mediegymnasium nu skal i gang med. Frem til efterårsferien skal de arbejde med at udvikle deres egne brætspil om FN’s Verdensmål. Det havde eleverne afgjort fået appetit på efter tre timers workshop med VerdensKlasse. Men efter store klapsalver skulle eleverne først stille en anden sult. Det var nemlig frokosttid.