Væk fra skærmen og ud i byen
Eleverne fra Køge Gymnasium havde glædet sig til gensynet med skole og venner efter flere måneders hjemmeundervisning. Første skoledag bød på en alternativ byvandring på Nørrebro i København.
Solen skinnede om kap med læbernes smil, da 1.p og 2.t på Køge Gymnasium igen var samlet. Efter mere end to måneders undervisning hjemme foran computeren kunne eleverne igen mødes til fælles undervisning.
Venskaberne var de samme, men omstændighederne var anderledes. Én forandring var naturligvis håndspritten, som eleverne flittigt påførte hænderne, og så var tavlen skiftet ud med byrummet. 1.p og 2.t havde nemlig deres første skoledag på Nørrebro i København, hvor de var på alternativ byvandring.
- Først og fremmest skulle eleverne ud og væk fra skærmen, og så skulle de opleve Nørrebro. For mange af eleverne er det en fremmedartet bydel, så de går rundt og sanser og oplever byrummet på en anderledes måde, siger Christian Aalborg Frandsen, der underviser alle eleverne og havde taget initiativ til den anderledes skoledag i byrummet.
Det er Mellemfolkeligt Samvirkes undervisningsprojekt, VerdensKlasse, der tilbyder alternative byvandringer på Nørrebro i København. Eleverne fra Køge Gymnasium fik først en introduktion til Nørrebro fra VerdensKlasses undervisere, og derefter gik de i små gruppe rundt og oplevede byrummet.
På turen kom de blandt andet forbi Blågårds Plads, Assistents Kirkegården og Jagtvej 69. De blev ledt rundt af en app og skulle undervejs løse en række opgaver. Det hele foregik naturligvis med afsprittede hænder og god afstand under hensyntagen til sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
- Jeg vidste ikke så meget om Nørrebro før. Jeg kommer langt ude fra landet. Nu har jeg fået indtrykket af et meget kulturrigt sted med meget forskellig kunst i gaderne, fortæller Emil Hofmann Hansen fra 2.i. For ham var det en befrielse endelig at være tilbage blandt kammeraterne.
- Det er mega dejligt at være tilbage igen. Jeg har glædet mig hele ugen.
Undervejs på gåturen fik eleverne lejlighed til at reflektere og diskutere emner som kultur, medborgerskab og demokrati. Tilbage i klasserne skal de arbejde videre med disse temaer, men i første omgang handlede det om at få nye indtryk og komme ud i virkeligheden efter den lange periode foran skærmene.
- Det er rart at komme ud og bevæge sig lidt, når vi i så mange uger har siddet og haft online skole. Man er mere motiveret for at deltage, når det er den her lidt alternative undervisning, siger Viktoria Holving fra 1.p.