Skæbne
Formål:
At eleverne opbygger bevidsthed om, hvilke konsekvenser eksklusion kan have og bliver mere opmærksomme på deres egne handlinger i fællesskaber.
Inden du starter:
Overvej, hvor meget information om den tyske besættelse af Danmark klassen har brug for som baggrund til at analysere og diskutere digtet. Benyt evt. www.befrielsen1945.dk, der er målrettet grundskolens ældste klasser.
Sådan gør du:
- Eleverne læser digtet. Du kan også læse det op for eleverne – det giver mulighed for at anvende dialogisk læsning. Teksten ’Skæbne’ kan være svær for nogle elever at læse og forstå.
- Afklar ord eller sætninger, som volder eleverne problemer.
- Eleverne diskuterer derefter parvis eller i grupper:
- Hvad er forfatterens hovedbudskab?
- Hvad er årsagerne til mobningen af ’Tykke’, og hvad er konsekvenserne?
- Er det realistisk, at ’Tykke’ som voksen reagerer så voldsomt på den mobning, han var udsat for som barn?
- Diskuterer i plenum de to begreber udelukkelse og udstødelse:
- Hvad betyder udelukkelse for jer? Hvad betyder udstødelse?
- Hvornår bruges de to begreber og betyder de det samme? Eller er der forskel?
- Eleverne skriver eksempler på brug af begreberne på post-its, som sættes på et af to ark på væggen. På det ene ark skrives Udelukkelse/Udstødelse På det andet ark skrives Årsager/Konsekvenser
- Tal kort om de post-its, eleverne har skrevet.
- Har I selv erfaringer eller oplevelser med udelukkelse/udstødelse?
- Hvad siger digtet ’Skæbne’ om udelukkelse/udstødelse fra fællesskabet?
- Fælles refleksion:
- Hvad er svært ved at have alle med i fællesskabet?
- Hvad vil og kan I/vi gøre for at styrke gode positive fællesskaber?
- Hvad kan I/man gøre for at stoppe mobning?
TIP:
Denne øvelse kan med fordel kombineres med øvelsen Den grimme ælling og/eller med øvelsen Tænk før du poster. Den kan bruges som led i en trivsels- eller anti-mobbeindsats.
Det skal du bruge:
Digtet ’Skæbne’ af Morten Nielsen.
Materialer til print: