Kulturmøde rollespil
At eleverne får en oplevelse og fornemmelse af, hvilke udfordringer der kan ligge i et kulturmøde.
Vær opmærksom på, at det kan være godt at være 2-3 lærere pr. klasse, især i rollespillets forberedelsesfase.
Hvis I ikke har arbejdet med kultur, kulturforståelse eller kulturmøder før i klassen, kan I starte med at afklare, hvad ’kultur’ egentlig betyder. Se evt. boksene ’Kulturel (for)forståelse’ og ’Undervis om kultur’ for inspiration.
Oversigt over rollespillet
25 min: Fordeling af roller, forklaring af scenariet og forberedelse til grupperne
5 min: Første besøg – antropologerne besøger derdianerne
5 min: Debriefing – antropologerne briefer ingeniørerne omkring derdianernes kultur
15 min: Ingeniørerne instruerer derdianerne
20 min: Opsamling: Elevfremlæggelser
INTRODUKTION
- Rollespillet forestiller et kulturmøde. Eleverne skal gennem rollespillet få en fornemmelse af, hvad der er vigtigt i et kulturmøde. Start med at et par elever kort fortæller om egne oplevelser med at møde mennesker fra andre lande, med andre sprog, traditioner og vaner.
- Læs/fortæl om situationen i Derdia:
- I landet Derdia er der mange bjerge, og beboerne har derfor svært ved at komme til det store marked, hvor de kan sælge deres varer. Det tager derdianerne flere dagsrejser at komme til markedet, fordi der er så mange bjerge i landet. Hvis derdianerne havde broer mellem bjergene, ville de dog kunne komme til det nærmeste marked på blot en enkelt dagsrejse. Derfor har EU bevilget penge til, at en gruppe ingeniører kan træne derdianere i at bygge broer. Ingeniørernes opgave er at lære derdianerne selv at bygge broer, da der er mange bjerge i landet, og derdianerne skal bygge broerne fremover. EU prioriterer opgaven meget højt og har derfor også givet penge til antropologiske konsulenter, der skal observere, hvordan det går under ingeniørernes besøg. Hvis ingeniørerne ikke lever op til deres arbejde og ansvar, vil de ikke modtage penge fra EU for deres arbejde.
- 3. Tegn scenariet på tavlen, så eleverne kan se, at der er tre grupper i rollespillet. Du kan også vise dem tegningen under Materialer.
FORBEREDELSE
- Inddel eleverne i tre grupper. Giv alle eleverne et klistermærke, som de bruger som navneskilt. På derdianernes navneskilt skriver du D efterfulgt af et mande- eller kvindetegn. På ingeniørernes navneskilt skriver du I efterfulgt af et mande- eller kvindetegn. På antropologernes skriver du A efterfulgt af et mande- eller kvindetegn. Mande- eller kvindetegnet behøver ikke at stemme overens med elevens køn. Afhængigt af antallet af elever (cirka 30) vil fordelingen blive 4 antropologer, 9 ingeniører og 17 derdianere. Hermed vil der være 3 landsbyer i Derdia, med hver 5-6 derdianere, der får besøg af 1-2 antropologer og 3 ingeniører. Sørg for, at der både er mænd og kvinder i hver landsbygruppe.
- Uddel instruktionspapirerne til hver af rollerne.
- Eleverne stiller to stole op i hver landsby med cirka 80 cm afstand. De skal fungere som de to bjerge, der skal bygges bro imellem.
- Pap/papir, tape, saks, tuscher og lim lægges også ud til hver landsby med derdianere.
- Antropologerne og ingeniørerne går ind i hver deres grupperum, mens derdianerne bliver i klassen.
- Eleverne får nu 15 minutter til at sætte sig ind i deres roller og aftale, hvordan de vil opføre sig. Hjælp eleverne med at sætte sig ind i rollerne ved for eksempel at få derdianerne til at stå og afprøve hilsnerne, ikke give hånd osv.
- Når eleverne har forstået deres roller, sættes spillet i gang.
Vigtigt instruktioner til grupperne
- Understreg, at det er vigtigt for ingeniørerne at sørge for at få pengene fra EU.
- Antropologerne kan forberede spørgsmål til derdianerne om deres kultur eller andet, som de mener kan være en hjælp for ingeniørerne. Antropologerne skal stille spørgsmålene på det første besøg i landsbyen.
- Pointér over for derdianerne, at det er vigtigt, at de ikke fortæller ingeniørerne eller antropologerne om deres kultur. De skal vise den, og derudover kan de svare på de spørgsmål, de måtte få.
SELVE ROLLESPILLET
Første besøg
Antropologerne får lov til at komme på et kort besøg hos derdianerne, så de kan få et lille indblik i deres kultur ved at observere deridanerne og komme i kontakt med dem.
Debriefing
Efter besøget kommer de udsendte antropologer tilbage til ingeniørerne, hvor de skal debriefe og fortælle ingeniørerne, hvad de så, og hvad ingeniørerne skal være opmærksomme på.
Andet besøg
Alle ingeniørerne og antropologerne kommer ind til derdianerne. Ingeniørerne har nu 15 minutter til at få derdianerne til at bygge broerne. Antropologerne er nu kun observatører.
Hold øje med tiden! Men pres også gerne tiden lidt, så ingeniørerne bliver stressede og kommer til at slappe lidt af på deres sensitivitet til fordel for et fokus på resultatet, hvilket oftest er tilfældet i en presset opgave med mennesker fra andre kulturer.
OPSAMLING & FREMLÆGGELSER
- Ingeniørerne, derdianerne og antropologerne sætter sig i hver deres gruppe og har 10 minutter til at reflektere over deres oplevelser i spillet samt forberede en lille præsentation for resten af holdet. De kan eventuelt skrive deres pointer op på en flipchart.
- Hver gruppe præsenterer deres refleksioner og overvejelser for de andre. Antropologerne starter, herefter ingeniørerne og til sidst derdianerne. På den måder bliver det først til sidst afsløret, hvordan derdianerne oplevede det samt, hvordan deres kultur er.
- Fælles refleksion:
- Har eleverne fundet ud af noget nyt om kulturforståelse? Og kulturmøder?
- Hvad er vigtigt for eleverne, når de møder nye mennesker?
- Hvad kan eleverne gøre for at mødes på tværs af kulturer og forskellige forståelse.
Udvælg robuste elever, der kan klare at opleve forvirring, til at være ingeniører.
Mennesker er typisk ikke bevidste om deres kulturelle (for)forståelse, men den har betydning for vores handlinger, og de måder, vi fortolker verden på. Det vi hører, ser og de mennesker, vi møder, forstår vi ud fra vores kulturelle forståelse. Det, vi kender, bliver hurtigt det, vi tænker er normalt – og når vi møder noget ukendt eller anderledes, er vi tilbøjelige til at synes, det er mærkeligt eller underligt.
Et menneskes kulturelle (for)forståelse er personlig og bl.a. formet af tidligere erfaringer og oplevelser, men er også knyttet til, hvordan vi går til verden og dermed får nye erfaringer. Vores kulturforståelse er således foranderlig og ændrer sig gennem hele livet.
Materialer, der kan bruges til undervisning om kultur og kulturforståelse:
- ’Undervisning i en mangfoldig virkelighed’, kapitel om kulturbegrebet i bogen Forskellighed og fordomme – en lærebog til grundskolen om intolerance af Stine Thuge
- ’Klædt på til verden – En håndbog til undervisere om interkulturel kompetence’
- ’Kulturtilegnelse – kulturiagttagelse’, artikel af Karen Riisager
- ’Hvad er kultur?', artikel på Clio Online (kræver login)