Hvad er en aktiv medborger?
Formål:
At eleverne opdager og diskuterer forskellige former for aktivt medborgerskab. At eleverne bliver bekendt med egne muligheder for at være en aktiv medborger.
Inden du starter:
Beslut, om eleverne skal arbejde med aktivt medborgerskab i Danmark (’Elevark Personer i Danmark’) eller globalt medborgerskab (’Elevark Personer i verden’) – eller begge dele.
Sådan gør du:
- Eleverne ser filmklippet om børneambassadøren fra Zambia eller videoen med de unge, der rapper om Nørrebroløbet. Bed eleverne lægge mærke til:
- Hovedpersonens/personernes alder
- Hvad gør han/de?
- Hvordan gør han/de en forskel?
- Hvorfor gør han/de de ting, han/de gør?
- Hvad lærer børneambassadøren af at være aktiv i det samfund, han bor i?
- Hvad tror I, de unge fra Nørrebroløbet lærer af at lave løbet?
- Hvordan påvirker han/de sit/deres lokalsamfund?
- Eleverne går rundt i klassen og fortæller hinanden om, hvornår de selv har gjort en forskel for andre:
- Hvad lavede de?
- Hvordan føltes det at være aktiv og gøre en forskel?
- Introducer fire handleniveauer for eleverne: individuelt, lokalt, nationalt eller globalt. Vælg en person i en af videoerne og vurder i fællesskab, om personen handler i forhold til sig selv, det lokale, det nationale eller det globale.
- Nu skal eleverne arbejde med ’Aktive personer i Danmark’ eller ’Aktive personer i verden’. Inddel eleverne i grupper, giv grupperne det relevante elevark og tildel hver gruppe 2-3 personer fra arket, som de skal sætte sig ind i.
- Eleverne læser personbeskrivelserne igennem og diskuterer derefter personernes handlinger og placerer dem i forhold til, hvordan de handler (individuelt, lokalt, nationalt eller globalt).
- Lav 4 borde i klassen, der hver repræsenterer de fire handleniveauer. Eleverne skriver navnene på deres personer på et stykke papir og lægger dem på det bord, de mener, passer bedst – når de er nået til enighed i gruppen.
- Diskussion i plenum (gerne stående ved de forskellige borde/handleniveauer)
- Hvor er der flest personer placeret – på hvilket niveau?
- Hvordan var det at vurdere en person ift. de fire handleniveauer?
- Var der tvivl om nogen af placeringerne?
- Hvad er forskellen mellem at handle på de forskellige niveauer – er noget bedre end andet?
- Grupperne tager en kort walk & talk (5 min), hvor de diskuterer følgende spørgsmål:
- Hvad tror I, at personerne får ud af at være aktive?
- Er i selv aktive medborgere?
- Fælles refleksion:
- Kender I nogen personligt, som gør en vigtig indsats som medborger?
- Kan alle være aktive medborgere? Hvordan?
- Tænker I jer selv som aktive medborgere?
- Hvornår er I aktive? Hvad gør I og hvorfor?
- Hvilken betydning har aktivt medborgerskab for samfundet?
TIP:
Eleverne kan vælge at beskrive en person, som DE synes agerer som en aktiv medborger. En kendt person eller en, som eleverne kender personligt.