Ulighed og diskussion var på dagsordenen til workshop i Odense
På Odense Katedralskole arbejder 2.g’erne med deres diskussionsfærdigheder. De spillede VerdensKlasses dilemmaspil som indledning på tre flerfaglige dage om demokrati og ulighed.
Kantinen på fjerde sal under taget på Odense Katedralskole var proppet. Fyldt af 2.g-elever, der kun havde en vag idé om, hvad de skulle. Men de gav den fuld pedal, da VerdensKlasse var forbi til en workshop om FN’s Verdensmål og ulighed.
Midt i november havde de odenseanske gymnasieelever tre såkaldte flerfaglige dage om demokrati og ulighed. Formålet med dagene var at øge elevernes diskussionsfærdigheder, og derfor var workshoppen med VerdensKlasse et naturligt startskud.
- Eleverne skal øve sig i, hvordan man diskuterer for og imod en sag med objektive argumenter, og workshoppen fra VerdensKlasse gav et godt indspark til det arbejde, siger Janne Toftgaard, pædagogisk leder på Odense Katedralskole.
Dilemmaspil om ulighed
Og eleverne fik prøvet sig selv af. Først i en fælles del, hvor alle elever samlet blev undervist i Verdensmålene og verdens udvikling med et særligt fokus på mål 10 om mindre ulighed.
Efter pausen kom den store prøve for eleverne, når de i mindre hold skulle spille VerdensKlasses dilemmaspil om ulighed. To dilemmaer i et fiktivt, men realistisk fremtidsscenarie udfordrede eleverne til at reflektere og argumentere. De blev inddelt i kommunale interessegrupper og skulle så ellers diskutere ulighedsdilemmaerne i grupper, hvor de f.eks. skulle argumentere som politiet eller de lokale virksomheder.
- Jeg blev udfordret, fordi vi skulle overveje fordele og ulemper ved nogle forskellige situationer. Det var sjovt at få en anden kasket på og se tingene objektivt i stedet for, at det bare var min personlige holdning, siger Emil Andersen fra 2.y om workshoppen og dilemmaspillet.
- Det var nogle rigtige gode dilemmaer. Vores hold var rigtig splittet i det sidste dilemma, fordi der kom så mange gode argumenter.
Klogere på ulighed
Foruden et sæt gode diskussioner gjorde workshoppen også Emil Andersen klogere på det overordnede tema om ulighed. 2.g’eren blev mere bevidst om en af de udfordringer, som verden kæmper med.
- Jeg var ikke klar over, at uligheden var så stor, som den er, erkender han.
At gøre eleverne klogere på verden omkring dem var også et af målene med workshoppen, fortæller pædagogisk leder Janne Toftgaard. Odense Katedralskole er en Unesco-skole, der kontinuerligt arbejder med Verdensmålene, og derfor var demokrati og ulighed et naturligt tema.
- Vi har et ønske om at almendanne vores elever, og derfor synes vi, at det er vigtigt, at de finder ud af, at ulighed både er tæt på og langt fra dem, og at de også selv har et ansvar, fortæller Janne Toftgaard.
Odense Katedralskole er medlem af VerdensKlasse.
Læs mere om Verdensmålsworkshoppen og dilemmaspillet her.
Læs hvordan jeres skole bliver medlem af VerdensKlasse her.